Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 357. feladat (2014. október)

I. 357. Moarénak nevezik az óriásplakátokon, a digitális fényképeken, a vonalas és a szabályos mintájú ábrákon megjelenő nem várt mintázatokat. A fotósok munkáját ez időnként megnehezíti. A jelenség a szabályos alakzatokon kialakuló interferencia eredménye. A finom szálakból felépülő textíliákon és a szép hosszú, egyenes szálú hajon is kialakulhat moaré. A geometrikus, ismétlődő részleteket tartalmazó tárgyakon, például kerítéseken, rácsokon, a határozott függőleges vonalak gyakran vezetnek moaré kialakulásához.

Készítsünk animációt egy SVG típusú vektorgrafikus képállományba, amely egy egyszerű moaré kialakulását mutatja be.

A böngészők (kivétel az Internet Explorer) az SVG állományt képesek megfelelően megjeleníteni. Az SVG állomány és abban az animáció szerkezetéről a http://svg.elte.hu/ címen olvashatunk. A megoldáshoz ajánljuk az Inkscape nevű (internetről ingyenesen letölthető) vektorgrafikus rajzolóprogramot.

Az animáción szereplő alakzatokat, legegyszerűbb esetben csíkos kitöltésű négyzeteket vagy ponthálót, de más vonalas ábrákat is, érdemes a vektorgrafikus rajzolóprogrammal elkészíteni. Az animációt a képállomány szövegének szerkesztésével oldjuk meg.

Az animáción az alakzatok egymás fölött mozogjanak (forgás vagy transzláció, ...) olyan sebességgel, hogy a moaré kialakulása megfigyelhető legyen. A lejátszási idő, ismétlődések száma valamint más paraméterek szabadon választhatók.

Beküldendő a képállomány (i357.svg), valamint egy rövid leírás (i357.txt, i357.pdf, ...), amely tartalmazza a kód animációt megvalósító részének elemzését.

(10 pont)

A beküldési határidő 2014. november 10-én LEJÁRT.


Minta megoldás:

Kovács Balázs Marcell 12. osztályos tanuló ( ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Iskola, Budapest) megoldása:

i357.svg (érdemes új böngészőablakban megnyitni, hogy a forgási sebességet változtatni lehessen)

Dér Leonóra 12. osztályos tanuló (Madách Imre Gimnázium, Salgótarján) megoldása:


Statisztika:

15 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Bálint Martin, Dér Leonóra, Dombai Tamás, Kovács Balázs Marcell.
9 pontot kapott:Fényes Balázs, Hamrik Szabin, Kazal Soma, Lencsés Ádám, Nagy Ábel, Olexó Gergely, Rittgasszer Ákos, Tóth Márk Andor.
8 pontot kapott:2 versenyző.
Nem versenyszerű:1 dolgozat.

A KöMaL 2014. októberi informatika feladatai