Az I. 372. feladat (2015. március) |
I. 372. Az OpenGL egy térbeli alakzatok számítógépes megjelenítésére alkalmas platformfüggetlen programozási felület. Elsősorban C nyelven készülnek hozzá programok, de a versenykiírásban szereplő más nyelveken is elérhető, pl. Lazarusban vagy Visual Basicben. Az interneten több magyar és idegen nyelvű irodalom, film és példaprogram található, amelyekből tájékozódhatunk a programozásáról. Érdemes a GLUT vagy más, az adott programozási nyelven és környezetben elérhető OpenGL kiegészítőt fölhasználni.
Készítsünk OpenGL alkalmazást, amely egy kocka belsejében pattogó pontszerű test mozgását mutatja. A program a kocka éleit és a lassan pattogó test pályáját jelenítse meg. A test véletlenszerű kezdősebességgel induljon és a kocka felületével tökéletesen rugalmasan ütközzön. A megjelenítésnél alkalmazzunk perspektivikus vetítést, a programban lehessen zoomolni, azaz közelíteni és távolodni a kockától, valamint úgy mozgatni a ,,kamerát'', hogy az mindig a kocka középpontja felé nézzen.
Beküldendő egy tömörített i372.zip állományban a program dokumentációja (i372.txt, i372.pdf) és a program fordításához szükséges forrásállományok. A dokumentáció pontosan adja meg, hogy milyen programozási nyelven és környezetben, mely kiegészítők segítségével fordítható és futtatható a program.
(10 pont)
A beküldési határidő 2015. április 10-én LEJÁRT.
Mintamegoldásként Fényes Balázs budapesti, 12. évfolyamos tanuló megoldást közöljük, amely Microsoft Visual Studio C# 2010 Express környezetben készült.
A program futtatásához még az OpenTK (Open Toolkit) könyvtár használata szükséges.
A http://sourceforge.net/projects/opentk/ weboldalról töltsük le, és telepítsük fel az OpenTK-t.
Hozzunk létre egy Console Application típusú új projektet. A létrehozott kódfájlt (Program.cs) cseréljük ki: Program.cs.
Még hozzá kell adni a hivatkozásokat a hiányzó dll-ekhez. A Visual Studio felső menüsorában: Project > Add Reference Válasszuk a Browse fület, navigáljunk el az OpenTK mappájához, ahova telepítettük, ezen belül: OpenTK/1.1/Binaries/OpenTK/Release
Adjuk hozzá az OpenTK.dll hivatkozást a projekthez
Most adjuk hozzá a System.Drawing -ot is a projekthez ugyanebben az ablakban a .NET fülre kattintva.
F5-öt nyomva a program elindul.
Kezelés: A kamera helyzete az egér mozgatásával változik, közelíteni az egér görgőjével lehet. A bal egérgombra kattinta a program újraindul. Kilépni az Escape gombbal lehet.
Statisztika:
2 dolgozat érkezett. 10 pontot kapott: Fényes Balázs. 3 pontot kapott: 1 versenyző.
A KöMaL 2015. márciusi informatika feladatai