A 2001. januári számban kitűzött fizika elméleti feladatok megoldásai
A közöltek csak megoldásvázlatok, esetleg csak végeredmények. A maximális pontszám eléréséhez általában ennél részletesebb megoldás szükséges. A részletes megoldásokat a beküldött dolgozatok alapján a KöMaL-ban folyamatosan közöljük.
P. 3394. Két autó indul el azonos időpontban, ugyanarról a helyről. Az egyik sebessége 60 km/h, a másik sebessége 80 km/h. Lehetséges-e, hogy az alábbi sebességgel távolodnak egymástól:
a) 140 km/h;
b) 20 km/h;
c) 100 km/h? (3 pont)
Közli: Pécsi István, Szolnok
Megoldás: Igen. A távolodás sebessége 140 km/h, ha egymással ellentétes irányba haladnak; 20 km/h, ha azonos az irányuk; míg 100 km/h, ha a haladási irányok merőlegesek egymásra.
P. 3395. Egy acél repülőgép-anyahajó hossza a 0 oC-os Jeges-tengeren 600 m. Milyen hosszú lesz ugyanez a hajó a 20 oC-os Földközi-tengeren? (3 pont)
Közli: Radnóti Katalin, Budapest
Hányszorosára változik a hajó vízbe merülő részének térfogata? (+2 pont)
Megoldás:
l=l0(1+\(\displaystyle alpha\)T).
Vasra =1,17.10-5 K-1, ahonnan l=600,14 m.
Kihasználva, hogy a kiszorított víz tömege (a hajó tömege) változatlan
Mivel (a só hatását elhanyagolva) 0=999,87 kg/m3 és 20=998,23 kg/m3, V20/V0=1,0016.
P. 3396. Az A és B pontokból egyszerre indítunk el egy-egy testet. Az A pontból induló test kezdősebesség nélkül lecsúszik a h=1 m magas lejtőn, a B pontból indulót ferdén elhajítjuk. A két test egyszerre és ugyanakkora nagyságú sebességgel csapódik be a C pontban. Milyen hosszú a lejtő? (A közegellenállás és a súrlódás elhanyagolható.) (5 pont)
OKTV feladat nyomán
Megoldás: A lejtő tetejéről indított test végsebessége és csúszási ideje:
A szög alatt v2 sebességgel elhajított test akkor repül l=h/ távolságra, ha
ekkor a repülési idő
Ha v1=v2 és t1=t2, akkor
Ezek az egyenletek a
összefüggés segítségével megoldhatók:
és
Innen a lejtő alapjának hossza l=1,517 m.
P. 3397. Az ábrán látható merev, L=2 m hosszú rúd A végpontja állandóan az x tengelyen, B végpontja pedig az y tengelyen mozog. Az A pont sebessége állandó: vA=1 m/s, és t=0-kor a rúd függőleges.
Határozzuk meg a B pont sebességét, gyorsulását és a rúd szöggyorsulását az idő függvényében. Mekkorák ezek az értékek az alábbi időpillanatokban: t1=0,5 s, t2=1,5 s és t3=1,999 s? (A feladat elemi úton is megoldható.) (5 pont)
Közli: Holics László, Budapest
Megoldás: A rendszert az A ponthoz rögzített koordinata-rendszerben írjuk le. Ebben a fal vA sebességgel balra mozog, a B pont sebessége pedig merőleges rúdra. Innen a B pont függőleges sebessége (a sebesség a nyugvó rendszerben)
(Itt h a B pont magassága, s pedig a vízszintes elmozdulása a mozgó rendszerben.) A rúd szögsebessége:
A B pont aB gyorsulása az at=L érintőleges és ar=2L sugár irányú gyorsulások eredője. Mivel aB függőleges
ahonnan
Hasonlóan:
Adatainkkal:
t1=0,5 s | t2=1,5 s | t3=1,999 s | |
vB [m/s] | 0,258 | 1,13 | 31,61 |
aB [m/s2] | 0,55 | 1,73 | |
[1/s2] | 0,069 | 0,65 | 7904,7 |
Megjegyzés: A szingularitás miatt nyilván valami hamarabb elromlik: ha a rúd csak neki van támasztva a falnak, előbb-utóbb elhagyja azt; ha pedig valami csúszkához van rögzítve, egyre nagyobb erő kell az egyenletes sebesség fenntartásához. (A súlypont ugyan nem gyorsul, de a forgás szögsebessége igen, ehhez egyre nagyobb forgatónyomaték kell, ami az A pontban ható húzóerőből és a falicsúszka visszahúzó erejéből adódik.
P. 3398. Egy korong egyik esetben csak forgó mozgást végez függőleges tengelye körül, másik esetben csak haladó mozgást végez vízszintesen. A két mozgás energiája azonos. A korongot lapjával vízszintes asztalra helyezzük. Melyik esetben áll meg hamarabb? Hányszor hamarabb? (Feltételezhetjük, hogy a korong egyenletesen nyomja az asztalt.) (5 pont)
Közli: Simon Péter, Pécs
Megoldás: A forgás nélkül haladó korong mozgási energiája , a középpontja körül forgóé , ahol . A kettő egyenlőségéből
A tisztán csúszó korongot F=mg erő fékezi. A forgó korongot fékező forgatónyomaték kiszámításához osszuk fel a korongot n egyenlő (R/n) vastagságú körgyűrűre. Egy-egy ilyen gyűrűben a forgatónyomaték értéke jó közelítéssel állandó (minél nagyobb n, annál jobb a közelítés), a középtől számított k-adikban:
ahol a nyomás p=mg/(R2). A teljes forgatónyomaték tehát
Mivel
így
A haladó- illetve a forgómozgás lefékeződéséhez szükséges idők rendre
tehát a tisztán haladó mozgást végző korong áll meg hamarabb.
P. 3399. Az ábrán látható kerethez nyújthatatlan cérnából kötött hurkot erősítünk és a keretnél fogva szappanoldatba mártjuk. Ha a hurokban levő hártyát kiszúrjuk, a hurok körré feszül ki. Mekkora erő ébred a cérnában, ha a kör sugara 1 cm, az oldat felületi feszültsége 0,03 N/m? (4 pont)
Közli: Sári Péter, Budapest
Megoldásvázlat:
F=2r=10-4 N
P. 3400. Acetilén gázzal (cp/cV==1,25) az ábra szerinti ABCDA körfolyamatot végezzük. Határozzuk meg, hogy a körfolyamat izochor szakaszában a gáz által a környezetnek leadott energia hányszorosa a körfolyamat izobár szakaszán végzett tágulási munkának? (4 pont)
Közli: Légrádi Imre, Sopron
Megoldásvázlat: A BC szakasz izochor, a leadott hő cvT (T=TB-TC=TA-TD). A DA szakasz izobár, a felvett hő cpT, ebből a tágulási munka (cp-cv)T. A kérdéses hányados tehát
P. 3401. Három azonos, T területű fémlap d1 és d2 távolságra helyezkedik el egymástól. Az A jelű fámlap töltetlen, a B és C fémlapok töltése +q és -q. Egy adott pillanatban a K kapcsoló segítségével az A és C fémlapokat egy ismeretlen ellenállású fogyasztón keresztül összekapcsoljuk. Mekkora energiát ad le a fogyasztó a környezetének? (5 pont)
Közli: Kotek László, Pécs
Megoldás: Az AB illetve BC kapacitások értéke CAB=0T/d1 es CBC=0T/d2. A kapcsoló zárásakor a -q töltés úgy oszlik meg az A és a C fegyverzeteken, hogy az AB és a BC kondenzátorok feszültsége egyforma legyen. Innen
A terhelésen hő formájában leadott energia a kezdeti Ek=q2/(2CBC) és a végső Ev=qA2/(2CAB)+qC2/(2CBC) különbsége, azaz
P. 3402. Ugyanakkora erő hat-e két áramjárta vezető, illetve egy árammal átjárt vezető és egy vele párhuzamos elektronsugár között, ha a többi adat megegyezik? (4 pont)
Közli: Kovács Gyula, Gyömrő
Megoldás: Nem! Az áram által átjárt vezetők semlegesek, közöttük csak a Lorentz-erő hat. A katódsugár (elektronsugár) töltése negatív, elektromosan megosztja a vezetőt, ezért a katódsugár és a vezető között a mágneses Lorentz-erőn kívül elektromos vonzás is fellép. (Ez egyébként akár nagyobb effektus is lehet, mint a mágneses.)
P. 3403. Egy űreszközt szeretnénk a Földről a Marsra eljuttatni úgy, hogy a lehető legkevesebb energiát kelljen befektetnünk. A Földhöz képest mekkora sebességgel kell kilőnünk ezt az eszközt, és a kilövéskor mekkorának kell lennie a Föld--Nap--Mars szögnek? (A Föld és a Mars gravitációs vonzását az objektum pályájának módosításában ne vegyük figyelembe!) (6 pont)
Közli: Nagy Ádám, Budapest, Szent István Gimn.
Megoldás: A pálya optimalizálásakor két szempont játszik szerepet: (i) A Mars elérésekor a szondának feltehetően marad még mozgási energiája, ez annál nagyobb, minél ,,kerekebb'' a pálya. (ii) Az űrszondát a Földhöz képest kell felgyorsítani, így a Föld sebesége segítheti, de nehezítheti is a pályára állást.
Az optimális átszállópálya nyilván olyan, hogy a Mars pályáját csak érinti, azaz a sebességnek ott csak érintőleges (tangenciális) komponense van. Paraméterezzük ezeket a pályákat a szonda N perdületével (impulzusmomentumával), ami a szonda tömegének, az előbb említett sebességnek és a Mars-pálya sugarának a szorzata! (Az N a pályára jellemző állandó, míg a sebesség a pálya mentén változik!) Ebben a paraméterezésben az energia
Itt M a Nap, m a Marsra juttatandó objektum tömege és R a Mars-pálya sugara. E(N) kifejezhető a pálya a fél-nagytengelyével is:
így összefüggést kapunk az N és a között. Eszerint amíg
(ahol r a Föld-pálya sugara,) addig a<(R+r)/2, azaz az N-nel jellemzett pálya metszi a Földét, míg az N0-hoz tartozó pálya éppen érinti azt. Ezért csak a 0<NN0 tartományt kell vizsgálnunk.
Legyen a Föld-pálya és az átszálló pálya metszésében a Föld sebessége v, az űrszonda sebessége w, a pályák érintői által bezárt szög pedig .
A szondát a Földhöz képest (!) akkora sebességre kell gyorsítani, melyenek a Föld-pályával párhuzamos és arra merőleges komponensei rendre w1=w-v és w2=w. Ennek megfelelően az energiaszükséglet
(Itt vsz a Földről való szökési sebesség.)
A pálya energia és az impulzusmomentum segítségével a w2 és a w megadható:
így a minimalizálandó energia
Ez N-nek egy kvadratikus kifejezése, melynek
értéknél van minimuma, így az az N<N* értékekre monoton csökkenő. Mivel N0<N* a 0<NN0 pályák közül az N=N0 pálya az optimális. Ezt a pályát Hohmann-ellipszisnek is nevezik.
mellett a pálya nagytengelye éppen R+r, azaz az átszálló pálya a Mars-pálya mellett a Föld-pályát is csak érinti, és a két érintési pont a nagytengely két átellenes végpontja. Megjegyzendő, hogy ez a Földröl indítható, Mars-pályát érintő pályák közül a maximalis (!) energiájú, viszont ebben az esetben lehet a legjobban kihasználni a Föld sebességét a pályára állaskor. N0 értékét behelyettesítve némi átalakítások után
amiből a szükséges kezdősebesség =4,34.104 m/s.
A legyen a szonda keringési ideje T, a Marsé TM. A szonda pont T/2 ideig repül, enyivel kell a kilövéskor a Marsnak a talákozási ponthoz (A Földdel átellenes ponthoz) képest lemaradni. Eszerint a kilövéskor a Föld-Nap-Mars szög