A B. 4681. feladat (2015. január) |
B. 4681. Mekkora a C. 1240. feladatban szereplő ötszög területe?
(4 pont)
A beküldési határidő 2015. február 10-én LEJÁRT.
Megoldás. A C. 1240. feladat megoldásából (http://www.komal.hu/verseny/feladat.cgi?a=feladat&f=C1240&l=hu) tudjuk, hogy valamennyi szakasz hossza 7 cm.
Jelöljük a szögeket az ábrán látható módon \(\displaystyle \alpha\)-val, \(\displaystyle \beta\)-val és \(\displaystyle \gamma\)-val. Az egybevágóság miatt \(\displaystyle BAE\sphericalangle =CBG\sphericalangle =IHG\sphericalangle =\alpha +\gamma\).
A \(\displaystyle CBGHI\) ötszögben a szögek összege:
\(\displaystyle \alpha + (360^{\circ}-\alpha -\gamma)+\beta +(\alpha +\gamma)+\gamma =3\cdot 180^{\circ}=540^{\circ}, \)
amiből \(\displaystyle \alpha +\beta +\gamma =180^{\circ}\). Ez azt mutatja, hogy a \(\displaystyle GB\) szakasz párhuzamos a \(\displaystyle HI\) szakasszal, így a \(\displaystyle BGHI\) négyszög rombusz, vagyis a \(\displaystyle BI\) távolság is \(\displaystyle a=7\) cm. Ekkor a \(\displaystyle CBI\) háromszög szabályos, amiből \(\displaystyle \alpha =60^{\circ}\).
Az \(\displaystyle \alpha\) szög értékének ismeretében \(\displaystyle \beta +\gamma =120^{\circ}\), valamint a szabályos háromszög és a rombusz szögeiből az \(\displaystyle I\) pontban \(\displaystyle \gamma =60^{\circ}+\beta\). Ezekből a szögek kiszámíthatók: \(\displaystyle \beta =30^{\circ}\) és \(\displaystyle \gamma =90^{\circ}\).
A rombusz magassága: \(\displaystyle m=a\cdot \sin \beta =\frac{a}{2}\), területe pedig \(\displaystyle T_{R}=a\cdot m=\frac{a^{2}}{2}\). A \(\displaystyle CBI\) háromszög területe: \(\displaystyle T_{H}=\frac{\sqrt 3}{4}a^{2}\). A teljes \(\displaystyle CBGHI\) ötszög területe így:
\(\displaystyle T=T_{R}+T_{H}=\frac{2+\sqrt 3}{4}a^{2}\approx 45{,}72~{\rm cm}^{2}. \)
Adorján Dániel (Budapest, Szent István Gimn., 10. évf.) és Katona Dániel (Budapest, Berzsenyi Dániel Gimn. 12. évf.) dolgozata alapján
Statisztika:
86 dolgozat érkezett. 4 pontot kapott: 63 versenyző. 3 pontot kapott: 10 versenyző. 2 pontot kapott: 2 versenyző. 1 pontot kapott: 1 versenyző. 0 pontot kapott: 10 versenyző.
A KöMaL 2015. januári matematika feladatai