Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

A B. 4697. feladat (2015. március)

B. 4697. Bizonyítsuk be, hogy bármely derékszögű érintőtrapéz rövidebbik szára egyenlő az átlók metszéspontján áthaladó, az alapokkal párhuzamos egyenesnek a trapézba eső szakaszával.

(4 pont)

A beküldési határidő 2015. április 10-én LEJÁRT.


Megoldási ötlet: Jelöljük ki az érintési pontokat és keressünk egyenlő hosszú szakaszokat a trapéz kerületén.

Megoldás. Először megmutatjuk, hogy tetszőleges trapézban az átlók metszéspontján áthaladó, az alapokkal párhuzamos egyenesnek a trapézba eső szakasza a két alap hosszának harmonikus közepével megegyező hosszúságú.

\(\displaystyle PT\parallel AB\), ezért a szelőszakaszok tételéből az \(\displaystyle ABD\) háromszögben

\(\displaystyle \frac{x}{a}=\frac{v}{u+v}, \)

az \(\displaystyle ACD\) háromszögből pedig hasonlóan

\(\displaystyle \frac{x}{c}=\frac{u}{u+v}. \)

A két egyenlőséget összeadva:

\(\displaystyle \frac{x}{a}+\frac{x}{c}=\frac{v}{u+v}+\frac{u}{u+v}=1. \)

Innen pedig rendezéssel:

\(\displaystyle x=\frac{ac}{a+c}. \)

Az \(\displaystyle ABC\) háromszögben a \(\displaystyle QT\) szakaszra ugyanezekkel a lépésekkel szintén azt kapjuk, hogy

\(\displaystyle y=\frac{ac}{a+c}. \)

Tehát

\(\displaystyle PQ=x+y=\frac{2ac}{a+c}. \)

Térjünk rá a feladatban szereplő trapézra. Felhasználjuk Pitagorasz tételét és azt az ismert tényt, hogy érintőnégyszög szemközti oldalainak összege egyenlő: \(\displaystyle a+c=b+d\), vagyis \(\displaystyle b=a+c-d\). Az eddigieket felhasználva írjuk fel a \(\displaystyle BEC\) derékszögű háromszögre a Pitagorasz-tételt:

\(\displaystyle d^{2}+{(a-c)}^{2} =b^{2}={(a+c-d)}^{2},\)

\(\displaystyle d^{2}+a^{2}-2ac+c^{2} =a^{2}+c^{2}+d^{2}+2ac-2cd-2ad.\)

Egyszerűsítések és rendezés után

\(\displaystyle ad+cd=2ac,\qquad d=\frac{2ac}{a+c}. \)

A két számítást összevetve beláttuk, hogy \(\displaystyle PQ=AD\).

Somogyi Pál (Somorja, Madách Imre Gimn., 11. évf.) dolgozata alapján


Statisztika:

97 dolgozat érkezett.
4 pontot kapott:85 versenyző.
3 pontot kapott:5 versenyző.
2 pontot kapott:1 versenyző.
1 pontot kapott:3 versenyző.
0 pontot kapott:3 versenyző.

A KöMaL 2015. márciusi matematika feladatai