![]() |
A C. 1544. feladat (2019. április) |
C. 1544. Az ABCD érintőtrapéz átlóinak metszéspontja E. Az ABE, BCE, CDE és DAE háromszögekbe beírt körök sugarai rendre r1, r2, r3 és r4. Bizonyítsuk be, hogy
1r1+1r3=1r2+1r4.
(5 pont)
A beküldési határidő 2019. május 10-én LEJÁRT.
Megoldás. A feladat szövege alapján az ABE, BCE, CDE és DAE háromszögekbe beírt körök sugarai rendre r1, r2, r3 és r4. Kerületük legyen rendre k1, k2, k3 és k4, területük pedig t1, t2, t3 és t4.
Mivel ABCD egy érintőnégyszög, így AB+CD=AD+BC. Ebből következik, hogy
k1+k3=k2+k4, | (1) |
hiszen mindkét oldal értéke AB+CD+AC+BD=AD+BC+AC+BD.
Másrészről ABCD egy trapéz, így
t2=t4, | (2) |
hiszen mindkét oldalhoz ABE területét adva az ABC, illetve ABD háromszögek területét kapjuk, ezen háromszögeknek pedig AB alapja, és ehhez tartozó magassága is közös.
Végül írjuk fel a t1 és t2 területek arányát a közös m magasságukat (lásd ábra) használva:
t1t2=AE⋅mEC⋅m=AEEC.
Ugyanígy
t4t3=AEEC.
Amiből
t1t2=t4t3,
azaz
t1⋅t3=t2⋅t4. | (3) |
Meg kell mutatni, hogy
1r1+1r3=1r2+1r4.
Az ismert területképlet (2ti=riki) szerint ezzel ekvivalens állítás a következő:
k1t1+k3t3=k2t2+k4t4.
A (2) és (3) összefüggésekből adódik, hogy t2=t4=√t1t3. Ezt, illetve (1)-et használva kapjuk a következő ekvivalens alakot:
k1t1+k3t3=k1+k3√t1t3.
Vegyük észre, hogy az ABE és ECD háromszögek hasonlóak (mindhárom szögük egyenlő), legyen a hasonlóság aránya 1:α. Ekkor k3=αk1 és t3=α2t1. Ezeket helyettesítsük be az egyenlőségünkbe:
k1t1+αk1α2t1=k1+αk1√t1α2t1.
Itt elvégezve az egyszerűsítéseket és t1/k1-gyel szorozva kapjuk az előzővel ekvivalens
1+1α=1+αα
összefüggést. Ez igaz, így mivel végig ekvivalens átalakításokat hajtottunk végre, ezért az eredeti állítás is az.
Statisztika:
22 dolgozat érkezett. 5 pontot kapott: Ajtai Boglárka, Hordós Adél Zita, Jankovits András, Kalabay László, Majerusz Ádám, Mészáros 916 Márton, Molnár 410 István, Nyitrai Boglárka, Rozgonyi Gergely, Sebe Anna, Székelyhidi Klára, Szigeti Donát. 4 pontot kapott: Kis 194 Károly. 3 pontot kapott: 1 versenyző. 2 pontot kapott: 1 versenyző. 1 pontot kapott: 3 versenyző. 0 pontot kapott: 4 versenyző.
A KöMaL 2019. áprilisi matematika feladatai
|