Loading [MathJax]/jax/output/HTML-CSS/jax.js
Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

A C. 1581. feladat (2020. január)

C. 1581. Adjuk meg n azon pozitív egész értékeit, amelyekre n! pontosan 19531 darab 0-ra végződik.

(5 pont)

A beküldési határidő 2020. február 10-én LEJÁRT.


Megoldás. Ahhoz, hogy lássuk, hogy n! hány 0-ra végződik azt kell megnéznünk, hogy a 2 és az 5 milyen hatványon szerepel a prímtényezős felbontásában (,,egy 2-5 pár ad ki egy 0-t''). Legyen a prímtényezős felbontás

n!=2α(n)5β(n)...

Ekkor

α(n)=n2+n22+n23+...,

hiszen az n!=12n szorzatban n2 darab páros, n22 darab 22=4-gyel osztható, n23 darab 23=8-cal osztható tényező van, stb.

Ehhez hasonlóan

β(n)=n5+n52+n53+...

Mindkét összegben valahonnan kezdve az összes tag 0. Az utolsó nem 0 tag az n-nél nem nagyobb legnagyobb 2-hatványnál, illetve 5-hatványnál van. Látható, hogy αβ, hiszen az α-t adó összeg minden adott sorszámú tagja nagyobb, vagy egyenlő β megfelelő tagjánál.

Ezek alapján nézzük meg az 5-hatványok β-ját, hogy kiderítsük, n melyik kettő 5-hatvány közé esik:

β(5)=1,

β(52)=5+1=6,

β(53)=25+6=31,

β(54)=125+31=156,

β(55)=625+156=781,

β(56)=3125+781=3906,

β(57)=15625+3906=19531.

Azaz, ha n=57, akkor n!=(57)!=78125! éppen 19531 darab 0-ra végződik. Természetesen az 57+1,57+2,57+3 és 57+4 számok β-ja is ennyi, azaz 57n57+4 esetén n! éppen 19531 darab 0-ra végződik. Ha n kisebb, mint 57, akkor β-ja (legalább 7-tel) kisebb, mint 19531, tehát túl kevés 0-ra végződik. Ha n nagyobb vagy egyenlő, mint 57+5, akkor pedig legalább 1-gyel több 0-ra végződik n!.

Tehát n értéke a következők valamelyike lehet: 78125,78126,78127,78128,78129.


Statisztika:

151 dolgozat érkezett.
5 pontot kapott:63 versenyző.
4 pontot kapott:22 versenyző.
3 pontot kapott:19 versenyző.
2 pontot kapott:29 versenyző.
1 pontot kapott:10 versenyző.
0 pontot kapott:7 versenyző.
Nem számítjuk a versenybe a születési dátum vagy a szülői nyilatkozat hiánya miatt:1 dolgozat.

A KöMaL 2020. januári matematika feladatai