Loading [MathJax]/jax/element/mml/optable/GeneralPunctuation.js
Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

A G. 878. feladat (2025. február)

G. 878. Vízszintes sínen, szorosan egymás mellett áll két kiskocsi. Az egyik 100 g, a másik 150 g tömegű. A kocsik a sínen súrlódás nélkül mozoghatnak. A kisebb tömegű kocsival megtoljuk a nagyobbat úgy, hogy a kisebbikre 0,5 N erőt fejtünk ki vízszintes irányban, az ábra szerint.

a) Mekkora a kiskocsik közös gyorsulása?

b) Mekkora nyomóerő lép fel a kocsik között?

c) Módosul-e az előző két kérdésre adott válasz, ha a nagyobb kocsira fejtünk ki a másik felé irányuló, ugyancsak 0,5 N nagyságú, vízszintes irányú erőt?

(4 pont)

A beküldési határidő 2025. március 17-én LEJÁRT.


Megoldás. Vegyük fel az adatokat (a tömegeket váltsuk kg-ra), és tüntessük fel a kiszámolandó mennyiségeket: m1=100g=0,1kg, m2=150g=0,15kg, F=0,5N. a=? Fny=?

a) Mivel a két kocsi együtt mozog, úgy tekinthetjük, mintha egyetlen (m1+m2) tömegű kocsi mozogna, amelynek gyorsulása:

a=Fm1+m2=0,5N0,25kg=2ms2.

b) Egyszerűbb a nagyobb tömegű kocsit vizsgálnunk, mert arra vízszintesen csak a kisebb kocsi hat, mégpedig a kérdéses nyomóerővel:

Fny=m2a=0,15kg2ms2=0,3N.

Megjegyzés. Természetesen tekinthetjük a kisebb tömegű kocsira ható nyomóerőt is, ami az ábrán látható módon éppen az előbb kiszámított nyomóerő ellenereje (Fny). A kisebb tömegű kocsira felírható mozgásegyenlet:

\displaystyle F–F_\mathrm{ny}=m_1a,

amiből

\displaystyle F_\mathrm{ny}=F-m_1a=0{,}5\,\mathrm{N}-0{,}1\,\mathrm{kg}\cdot 2\,\mathrm{\tfrac{m}{s^2}}=0{,}3\,\mathrm{N}.

c) A két kiskocsi együttes gyorsulása nem függhet attól, hogy melyik irányból hat rájuk a külső \displaystyle F erő, tehát a gyorsulásra a megoldás megegyezik az a) válasszal: \displaystyle 2\,\mathrm{\tfrac{m}{s^2}}.

A két kiskocsi közötti nyomóerő viszont függ attól, hogy melyik oldalon hat az \displaystyle F erő. Ha a jobb oldalon hat \displaystyle 0{,}5\,\mathrm{N} erő, akkor most a bal oldali kocsira könnyebb elvégezni a számolást:

\displaystyle F'_\mathrm{ny}=m_1a=0{,}1\,\mathrm{kg}\cdot 2\,\mathrm{\frac{m}{s^2}}=0{,}2\,\mathrm{N}.

Megjegyzés. Ilyenkor a jobb oldali kocsira eredőben \displaystyle 0{,}5\,\mathrm{N}–0{,}2\,\mathrm{N}=0{,}3\,\mathrm{N} erő hat, ami a \displaystyle 0{,}15\,\mathrm{kg} tömegű kocsit az elvárt \displaystyle 2\,\mathrm{\tfrac{m}{s^2}} gyorsulással mozgatja.


Statisztika:

41 dolgozat érkezett.
4 pontot kapott:Békési Máté, Blaskovics Bálint, Csáki Anikó, Csonka Áron, Dombóvári Nándor, Hegedüs Márk, Hollósi Dominik, Horváth Zsombor, József Áron, Kakas Noel, Kámán-Gausz Péter, Kiss Lukács Dániel, Kossár Benedek Balázs, Kovács Tamás , Lakatos Levente, Macskássy Márk, Majer Veronika, Márkus János Teodor , Medgyesi András, Nemes Máté Imre, Németh Ábel, Patócs 420 Péter, Rácz Koppány Bendeguz, Sipos Dániel Sándor, Sógor-Jász Soma, Szabó Milos Farkas, Szighardt Anna, Szilaj Petra, Szűcs Kitti, Tóth Domonkos.
3 pontot kapott:Molnár Sámuel , Sipeki Andor, Szabó András, Vízhányó Janka.
1 pontot kapott:1 versenyző.
Nem számítjuk a versenybe a születési dátum vagy a szülői nyilatkozat hiánya miatt:1 dolgozat.

A KöMaL 2025. februári fizika feladatai