Az I. 598. feladat (2023. szeptember) |
I. 598. Négy barát angolul tanul, a szókincsüket játékosan akarják bővíteni. Mind a négyüknek van Scrabble társasjátéka, ezért úgy döntenek, hogy online fognak játszani egy speciális változatot. A nyelvkönyvük alapján összeállítanak egy szószedetet több mint hatszáz szóból. Egyikük a saját játékából húz tíz betűt. Ezeket beolvassa a többiek számára, akiknek olyan szót kell kirakniuk a betűkből, amely szerepel a szószedetben. A kiválasztott szavaknak pontértéke van, ez a következő: a szó hosszának nyolcszorosa plusz a felhasznált betűk pontértékeinek összege. A Scrabble játékban ugyanis a betűknek pontértékük van:
Például a CAT szó hossza 3, így a pontértéke: \(\displaystyle 8\cdot 3+3+1+1=29\) pont.
A fordulót az nyeri, aki a legnagyobb pontértékű szót alkotja az adott betűkből.
Sanyi a táblázatkezelés ismereteinek felhasználásával szeretne nyerni. Segítsünk neki!
1. Nyissunk meg egy üres táblázatkezelő munkafüzetet, hozzuk létre benne a betuk és a szavak nevű munkalapokat, majd mentsük a munkafüzetet scrabble néven.
2. Illesszük be a szavak munkalapra az A3 cellától kezdve a mellékelt szoszedet.txt fájl tartalmát.
3. Végezzük el az alábbiakat:
\(\displaystyle a.\) Gépeljük be a mintán látható szövegeket az 5. sorban lévők kivételével,
\(\displaystyle b.\) formázzuk meg a cellák szövegét a minta szerint,
\(\displaystyle c.\) a C2:L2 tartomány celláit igazítsuk függőlegesen alulra, vízszintesen középre, a betűtípus Verdana, a betűméret 24 pontos legyen,
\(\displaystyle d.\) a C2:L3 tartomány háttérszíne legyen #FFCF9F (RGB(255,207,159)), keretezzük a minta szerint (a külső szegélyek simák, a függőleges belső szegélyek duplák). A cellák szélességét és magasságát állítsuk be úgy, mintha tíz darab négyzet alakú táblácska lenne.
4. Ha a C2:L2 cellákba begépelünk egy-egy betűt az angol ábécéből, akkor a C3:L3 tartományban jelenjen meg a pontértékük.
5. A szavak munkalapon válogassuk ki az adott betűkből kirakható szavakat, határozzuk meg ezek számát és egyenként a szóértéküket.
6. A betuk munkalap B5 cellájában jelenjen meg a megfelelő szavak száma, a D5 cellában legyen olvasható a mintán látható szöveg, ha nem lehet az adott betűkből a szószedet egyetlen szavát sem kirakni, különben a D5 cella legyen üres.
7. A 9. és azt követő sorokban jelenítsük meg a lehetséges szavakat és szóértéküket:
\(\displaystyle a.\) az A oszlopban egy sorszámot,
\(\displaystyle b.\) a B oszlopban az adott szót,
\(\displaystyle c.\) a C oszlopban a hozzá tartozó szóértéket.
A szavak ábécérendben kövessék egymást és nagybetűs írásmóddal szerepeljenek.
Azok a sorok, ahová már nem kerül adat, jelenjenek meg üresen.
8. A B7 cellába kerüljön a legmagasabb pontértékű szó és a C7 cellába ennek pontértéke.
Segédszámításokat a betűk munkalap N oszlopától jobbra és a szavak munkalapon a B oszloptól kezdve végezhetünk. A megoldásban saját függvény vagy makró nem használható.
Beküldendő egy tömörített i598.zip állományban a táblázatkezelő munkafüzet, illetve egy rövid dokumentáció, amelyben szerepel a megoldáskor alkalmazott módszer, a táblázatkezelő neve, verziószáma.
A megoldáshoz szükséges letölthető állomány: szoszedet.txt.
Az adatok forrása: https://elt.oup.com/generalcontent/hu/segedanyagok/?cc=huselLanguage=hu
(10 pont)
A beküldési határidő 2023. október 16-án LEJÁRT.
Statisztika:
19 dolgozat érkezett. 10 pontot kapott: Gyönki Dominik, Illés Gergely Levente, Sánta Gergely Péter, Sógor-Jász Soma, Szabó Imre Bence. 9 pontot kapott: Csíkos 256 Benjamin, Lukacs Milán Levente , Nagy 292 Korina. 8 pontot kapott: 3 versenyző. 6 pontot kapott: 1 versenyző. 4 pontot kapott: 1 versenyző. 3 pontot kapott: 2 versenyző. 2 pontot kapott: 2 versenyző. Nem versenyszerű: 1 dolgozat. Nem számítjuk a versenybe a születési dátum vagy a szülői nyilatkozat hiánya miatt: 1 dolgozat.
A KöMaL 2023. szeptemberi informatika feladatai