Loading [MathJax]/jax/output/HTML-CSS/jax.js
Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

Az I. 654. feladat (2025. február)

I. 654. Ma már szinte mindennapos, hogy a híradóban súlyos, személyi sérüléses vagy halálos közúti balesetekről tudósítanak, néha többről is. Régebben kevesebb ilyenről lehetett hallani, ennek az okait próbáljuk feltárni néhány 2001 és 2023 közötti statisztikai adat alapján. Szerencsére elég egy megnyugtató pillantást vetni a számokra, és máris láthatjuk, hogy növekedésről szó sincs, a baleseti halálozás 2023-ban a 2001-es szint nagyjából egyharmada, a 2023-as sérülések száma is kb. a 75%-a a 2001-es adatnak. De sok érdekesség lapul az adatok összefüggéseiben, érdemes beleásnunk magunkat.

  1. Nyissunk egy üres táblázatkezelő munkafüzetet. Töltsük be egy üres munkalapra az A1-es cellától kezdve az UTF-8 kódolású, tabulátorokkal tagolt balesetek.txt fájl tartalmát. A munkalap kapja a balesetek nevet. Munkánkat mentsük balesetek néven a táblázatkezelő alapértelmezett formátumában.
  2. Formázzuk meg az adatokat a minták és a leírás szerint:
    1. Egyesítsük az első sor mintákon látható celláit;
    2. szegélyezzük a munkalap adatokat vagy képleteket tartalmazó celláit a minták szerint;
    3. a munkalap betűtípusa legyen Arial, az alap betűméret 11 pontos;
    4. állítsunk be olyan oszlopszélességet, hogy minden adat látható legyen;
    5. az első két sor szövegét vastagítsuk és igazítsuk a minták szerint (ha kell, sortöréssel, elválasztással);
    6. az első oszlop és az első két sor kapjon 15%-os sötétszürke árnyalatot;
    7. az egész számokat tartalmazó számoszlopokban legyen ezres tagolás.

  3. Az A27-es cellába írjuk be, hogy ,,Változás aránya'', majd a 27-es sorban jelenítsük meg, hogy az adatoszlopok hány százalékkal változtak 2001 és 2023 között (százalék formátumban, két tizedes pontossággal).
  4. Vizsgáljuk meg, mennyit változott az ittas vezetés következtében előidézett sérüléses balesetek száma. Számítsuk ki az AB3:AB25 tartomány celláiba az adott évi ittas vezetés és az összes baleset arányát. Figyeljük meg, hogy ez az arány jóval kevésbé csökken, mint az abszolút adatok.
    1. Készítsünk új diagramlapra grafikont az ittas vezetés miatti balesetekről a minta szerint. A diagramlap neve Ittas legyen.
    2. Készítsünk új diagramlapra grafikont az AB oszlop adatairól az előző mintája alapján. A diagramlap neve Ittas2 legyen.
  5. Keressük meg a covidos időszak nyomait az adatokban!
    1. Számítsuk ki az AC3:AD25 tartomány celláiba, hogy az adott évben hány százaléka volt a halálozások, illetve a sérülések száma 2001-hez viszonyítva! Ábrázoljuk az eredményt oszlopdiagramon új diagramlapon a minta szerint. A diagramlap neve Covid1 legyen.
    2. Ábrázoljuk oszlopdiagramon a haladó járművek ütközése adatait a minta szerint. A diagramlap neve Covid2 legyen.
  6. Hogyan lehet akaratlanul is félrevezető egy diagram?
    1. Készítsünk új diagramlapra grafikont az úthálózat hosszának alakulásáról a minta szerint. A diagramlap neve Közúthossz legyen.
    2. Készítsünk új diagramlapra reális adatváltozást mutató grafikont az úthálózat hosszának alakulásáról úgy, hogy a függőleges tengely minimuma 0 legyen. A diagramlap kapja a Közúthossz2 nevet.
  7. Gépeljük be az A30-as cellába az ,,egy kilométerre jutó járműszám 2001-ben'' szöveget, az A31-esbe pedig ezt: ,,egy kilométerre jutó járműszám 2023-ban''. Az F30-as és F31-es cellákba számítsuk ki ezek értékét. Számítsuk ki a telítettséget járművenként 10 m-es hosszal és útpályánként átlagosan 2,3 forgalmi sávval számolva.
  8. Határozzuk meg az AE4:AE25 tartomány celláiba az évente a forgalomból kivont járművek számát.
  9. A gépjárművezetők hibája növekszik, ami az adatokon ránézésre nem látszik. Túlságosan megbízunk a saját képességeinkben és a technika védelmében. Számítsuk ki az AF oszlop megfelelő celláiba, hogy az adott évi személyi sérüléses balesetek hány százaléka származott a gépjárművezetők hibájából. Készítsünk ebből új diagramlapra oszlopdiagramot lineáris trenddel a minta szerint. A diagramlap neve Vezetőhiba legyen.
  10. A gyalogosok hibája miatti balesetek aránya csökken, holott egyre többen a telefonjukat nyomkodva közlekednek, ráadásul sokan fülhallgatóval is kizárják a külvilág ingereinek jó részét. Ez a csökkenés valószínűleg a járművek egyre fejlettebb védelmi berendezéseinek köszönhető. Számítsuk ki az AG3:AG25 cellákba, hogy az adott évi személyi sérüléses balesetek hány százaléka származott a gyalogosok hibájából. Készítsünk ebből új diagramlapra oszlop­diagramot lineáris trenddel a minta szerint. A diagramlap neve Gyalogoshiba legyen.

Diagram minták:

A megoldásban saját függvény vagy makró nem használható.

Beküldendő egy tömörített i654.zip állományban a táblázatkezelő munkafüzet, illetve egy rövid dokumentáció, amelyben szerepel a megoldáskor alkalmazott táblázatkezelő neve, verziószáma.

Az adatok forrásai:

https://www.ksh.hu/stadat_files/ege/hu/ege0061.html

https://www.ksh.hu/stadat\files/ege/hu/ege0063.html

https://www.ksh.hu/stadat\files/ege/hu/ege0064.html

https://www.ksh.hu/stadat\files/ege/hu/ege0065.html

https://www.ksh.hu/stadat\files/ege/hu/ege0066.html

https://www.ksh.hu/stadat\files/sza/hu/sza0022.html

https://www.ksh.hu/stadat\files/sza/hu/sza0023.html

https://www.ksh.hu/stadat\files/sza/hu/sza0026.html

https://www.ksh.hu/stadat\files/sza/hu/sza0039.html

Letölthető fájl: balesetek.txt

(10 pont)

A beküldési határidő 2025. március 17-én LEJÁRT.


Szabó Imre Bence kiemelkedő munkája:

balesetek.xlsx


Statisztika:

10 dolgozat érkezett.
10 pontot kapott:Nagy 292 Korina, Rajtik Sándor Barnabás, Szabó Imre Bence.
9 pontot kapott:Gyönki Dominik.
8 pontot kapott:1 versenyző.
7 pontot kapott:1 versenyző.
Nem számítjuk a versenybe a születési dátum vagy a szülői nyilatkozat hiánya miatt:1 dolgozat.

A KöMaL 2025. februári informatika feladatai