![]() |
A K. 464. feladat (2015. szeptember) |
K. 464. Az iskolában a tanár azt a feladatot adta, hogy 1-től 1000-ig számoljanak el a tanulók. Egy számítási lépés során kétféle dolog közül választhatnak: az éppen aktuális eredményüket megszorozzák egy általuk előre kiválasztott egyjegyű a számmal, vagy hozzáadnak 1-et. Melyik számot válasszuk a-nak, hogy a lehető legkevesebb lépésben teljesítsük a feladatot?
(6 pont)
A beküldési határidő 2015. október 12-én LEJÁRT.
Megoldás. Ha a=1, akkor osztással csak visszakapjuk az eredeti számot, vagyis itt mindig csak kivonni érdemes. Ha a=2 és a szám is 2, akkor az osztás és a kivonás ugyanarra az eerdményre vezet. Egyéb esetekben: Haladjunk visszafelé a számolásban úgy, hogy ahol csak lehet, osszunk a-val; ha nem tudunk a-val osztani, akkor pedig vonjunk le 1-et az aktuális eredményből. (Ha osztunk a-val, akkor pl. az na számból 1 lépésben eljutunk az n számig, egyébként pedig egymás után sokszor 1-et kivonva, ami nyilván több lépést jelent) Nézzük meg, hogy a lehetséges értékeit tekintve melyik esetben hány lépésből tudjuk megoldani a feladatot.
a = 9 esetén: 1000 - 1 = 999 → 999 : 9 = 111 → 111- 3⋅1 = 108 → 108 : 9 = 12 → 12 - 3⋅1 = 9 → 9 : 9 = 1. Összesen 10 műveletet használtunk.
a = 8 esetén: 1000 : 8 = 125 → 125 - 5⋅1 = 120 → 120 : 8 = 15 → 15 - 7⋅1 = 8 → 8 : 8 = 1. Összesen 15 műveletet használtunk.
a = 7 esetén: 1000 - 6⋅1 = 994 → 994 : 7 = 142 → 142- 2⋅1 = 140 → 140 : 7 = 20 → 20 - 6⋅1 = 14 → 14 : 7 = 2 → 2 - 1 = 1. Összesen 18 műveletet használtunk.
a = 6 esetén: 1000 - 4⋅1 = 996 → 996 : 6 = 166 → 166 - 4⋅1 = 162 → 162 : 6 = 27 → 27 - 3⋅1 = 24 → 24 : 6 = 4 → 4 - 3⋅1 = 1. Összesen 17 műveletet használtunk.
a = 5 esetén: 1000 : 5 = 200 → 200 : 5 = 40 → 40 : 5 = 8 → 8 - 3⋅1 = 5 → 5 : 5 = 1. Összesen 7 műveletet használtunk.
a = 4 esetén: 1000 : 4 = 250 → 250 - 2⋅1 = 248 → 248 : 4 = 62 → 62 - 2⋅1 = 60 → 60 : 4 = 15 → 15 - 3⋅1 = 12 → 12 : 4 = 3 → 3 -2⋅1 = 1. Összesen 13 műveletet használtunk.
a = 3 esetén: 1000 - 1 = 999 → 999 : 3 = 333 → 333 : 3 = 111 → 111 : 3 = 37 → 37 - 1 = 36 → 36 : 3 = 12 → 12 : 3 = 4 → 4 - 1 = 3 → 3 : 3 = 1. Összesen 9 műveletet használtunk.
a = 2 esetén: 1000 : 2 = 500 → 500 : 2 = 250 → 250 : 2 = 125 → 125 - 1 = 124 → 124 : 2 = 62 → 62 : 2 = 31 → 31 - 1 = 30 → 30 : 2 = 15 → 15 - 1 = 14 → 14 : 2 = 7 → 7 - 1 = 6 → 6 : 2 = 3 → 3 - 1 = 2 → 2 : 2 = 1. Összesen 14 műveletet használtunk.
a = 1 esetén: 1000 - 999⋅1 = 1. Összesen 999 műveletet használtunk.
Tehát a = 5 választásával tudjuk a legkevesebb lépésben elérni 1-ről indulva az 1000-et.
Statisztika:
152 dolgozat érkezett. 6 pontot kapott: Barabás Bence, Debreczeni Tibor, Dobák Dániel, Hoffmann Balázs, Mészáros 916 Márton, Pálvölgyi Szilveszter, Póta Balázs, Szűcs Leó, Vas Miklós. 5 pontot kapott: Barta Ákos, Dékány Barnabás, Farkas Norbert, Kertész Ferenc, Koleszár Panna, Mónos Péter, Németh 728 Ágnes Sára, Piller Ádám. 4 pontot kapott: 22 versenyző. 3 pontot kapott: 57 versenyző. 2 pontot kapott: 11 versenyző. 1 pontot kapott: 11 versenyző. 0 pontot kapott: 25 versenyző. Nem versenyszerű: 9 dolgozat.
A KöMaL 2015. szeptemberi matematika feladatai
|