Loading [MathJax]/jax/output/HTML-CSS/jax.js
Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

A K. 464. feladat (2015. szeptember)

K. 464. Az iskolában a tanár azt a feladatot adta, hogy 1-től 1000-ig számoljanak el a tanulók. Egy számítási lépés során kétféle dolog közül választhatnak: az éppen aktuális eredményüket megszorozzák egy általuk előre kiválasztott egyjegyű a számmal, vagy hozzáadnak 1-et. Melyik számot válasszuk a-nak, hogy a lehető legkevesebb lépésben teljesítsük a feladatot?

(6 pont)

A beküldési határidő 2015. október 12-én LEJÁRT.


Megoldás. Ha a=1, akkor osztással csak visszakapjuk az eredeti számot, vagyis itt mindig csak kivonni érdemes. Ha a=2 és a szám is 2, akkor az osztás és a kivonás ugyanarra az eerdményre vezet. Egyéb esetekben: Haladjunk visszafelé a számolásban úgy, hogy ahol csak lehet, osszunk a-val; ha nem tudunk a-val osztani, akkor pedig vonjunk le 1-et az aktuális eredményből. (Ha osztunk a-val, akkor pl. az na számból 1 lépésben eljutunk az n számig, egyébként pedig egymás után sokszor 1-et kivonva, ami nyilván több lépést jelent) Nézzük meg, hogy a lehetséges értékeit tekintve melyik esetben hány lépésből tudjuk megoldani a feladatot.

a = 9 esetén: 1000 - 1 = 999 999 : 9 = 111 111- 31 = 108 108 : 9 = 12 12 - 31 = 9 9 : 9 = 1. Összesen 10 műveletet használtunk.

a = 8 esetén: 1000 : 8 = 125 125 - 51 = 120 120 : 8 = 15 15 - 71 = 8 8 : 8 = 1. Összesen 15 műveletet használtunk.

a = 7 esetén: 1000 - 61 = 994 994 : 7 = 142 142- 21 = 140 140 : 7 = 20 20 - 61 = 14 14 : 7 = 2 2 - 1 = 1. Összesen 18 műveletet használtunk.

a = 6 esetén: 1000 - 41 = 996 996 : 6 = 166 166 - 41 = 162 162 : 6 = 27 27 - 31 = 24 24 : 6 = 4 4 - 31 = 1. Összesen 17 műveletet használtunk.

a = 5 esetén: 1000 : 5 = 200 200 : 5 = 40 40 : 5 = 8 8 - 31 = 5 5 : 5 = 1. Összesen 7 műveletet használtunk.

a = 4 esetén: 1000 : 4 = 250 250 - 21 = 248 248 : 4 = 62 62 - 21 = 60 60 : 4 = 15 15 - 31 = 12 12 : 4 = 3 3 -21 = 1. Összesen 13 műveletet használtunk.

a = 3 esetén: 1000 - 1 = 999 999 : 3 = 333 333 : 3 = 111 111 : 3 = 37 37 - 1 = 36 36 : 3 = 12 12 : 3 = 4 4 - 1 = 3 3 : 3 = 1. Összesen 9 műveletet használtunk.

a = 2 esetén: 1000 : 2 = 500 500 : 2 = 250 250 : 2 = 125 125 - 1 = 124 124 : 2 = 62 62 : 2 = 31 31 - 1 = 30 30 : 2 = 15 15 - 1 = 14 14 : 2 = 7 7 - 1 = 6 6 : 2 = 3 3 - 1 = 2 2 : 2 = 1. Összesen 14 műveletet használtunk.

a = 1 esetén: 1000 - 9991 = 1. Összesen 999 műveletet használtunk.

Tehát a = 5 választásával tudjuk a legkevesebb lépésben elérni 1-ről indulva az 1000-et.


Statisztika:

152 dolgozat érkezett.
6 pontot kapott:Barabás Bence, Debreczeni Tibor, Dobák Dániel, Hoffmann Balázs, Mészáros 916 Márton, Pálvölgyi Szilveszter, Póta Balázs, Szűcs Leó, Vas Miklós.
5 pontot kapott:Barta Ákos, Dékány Barnabás, Farkas Norbert, Kertész Ferenc, Koleszár Panna, Mónos Péter, Németh 728 Ágnes Sára, Piller Ádám.
4 pontot kapott:22 versenyző.
3 pontot kapott:57 versenyző.
2 pontot kapott:11 versenyző.
1 pontot kapott:11 versenyző.
0 pontot kapott:25 versenyző.
Nem versenyszerű:9 dolgozat.

A KöMaL 2015. szeptemberi matematika feladatai