![]() |
A K. 845. feladat (2025. február) |
K. 845. Az alábbi 3×3-as táblázatba írjuk be az 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 számokat úgy, hogy bármelyik két oldalszomszédos mezőn lévő szám összege prímszám legyen. Hány megoldása van a feladatnak? (Két megoldás különböző, ha van olyan szám, amelynek mások a szomszédai az egyik, illetve a másik elrendezésben.)
(5 pont)
A beküldési határidő 2025. március 10-én LEJÁRT.
Megoldás. Két egész szám összege csak úgy lehet 2-nél nagyobb prímszám, ha az egyik páros, a másik páratlan. (A feltételek miatt a 2 nem lehet összeg.) Mivel a megadott 9 szám között 5 páratlan és négy páros van, így csakis olyan elrendezés lehetséges, melyben a középső, illetve a sarokmezőkre páratlan szám kerül, az oldalközepekre pedig páros szám.
űA 9 nem kerülhet középre, mert akkor a 6 mellé kerül és az összegük 15, ami nem prím.
A 7 nem kerülhet középre, mert akkor a 2 mellé kerül és az összegük 9, ami nem prím.
Az 5 nem kerülhet középre, mert akkor a 10 mellé kerül és az összegük 15, ami nem prím.
A 3 nem kerülhet középre, mert akkor a 6 mellé kerül és az összegük 9, ami nem prím.
Az 1 kerülhet középre, mert 2+1=3, 4+1=5, 6+1=7, 10+1=11 prímszámok.
Összesen tehát négy megoldása van a feladatnak.
Legyen a 2 felül középen. Vele szemben a 4, a 6 vagy a 10 lehet és ekkor a másik két páros szám elhelyezése már adott (a sorrendjük nem számít, mert ugyanannak az elrendezésnek a tükörképét kapnánk a másik sorrendben.)
Az első táblázatban a 3 a jobb felső vagy a jobb alsó sarokba kerülhet, az 5 csak a bal felső sarokba, a 7 a két alsó sarokmezőbe, a 9 a jobb felső vagy a jobb alsó mezőbe mehet.
Ezek alapján az első esetben két megfelelő elrendezés van:
A második táblázatban az 5-öt nem lehet elhelyezni, mert vagy a 4-gyel ad 9-es összeget, vagy a 10-zel 15-öt, így itt nincs megoldás.
A harmadik táblázatban a 3 a bal felső vagy a bal alsó mezőbe mehet, az 5 csak a jobb felső mezőbe, a 7 a két alsó sarokmezőbe, a 9 a bal felső vagy a bal alsó mezőbe mehet.
Statisztika:
A KöMaL 2025. februári matematika feladatai
|