![]() |
A P. 5302. feladat (2021. február) |
P. 5302. Az ábrán látható alul zárt, A keresztmetszetű, felül nyitott csövet függőleges helyzetben tartjuk úgy, hogy egy m tömegű, benne könnyen csúszó, a csőből kissé kiérő tömör, nehéz dugattyút is fogunk.
A külső p0 légnyomás és a belső nyomás kezdetben megegyezik. A bezárt légoszlop kezdeti hossza L. A cső alja a vízszintes talajtól h0 magasságra van. A külső és a kezdeti belső hőmérséklet T0. Ezt a rendszert egy adott pillanatban kezdősebesség nélkül elengedjük. A cső alja az ütközéskor hozzátapad a talajhoz. (A csőben a súrlódás, valamint a külső légkörbeli közegellenállás elhanyagolható.)
a) Mekkora lesz a maximális hőmérséklet a csőben?
b) Mekkora lesz a dugattyú legnagyobb gyorsulása?
c) Milyen magasra emelkedik a csőből kirepülő dugattyú?
Adatok: A=0,25 dm2, m=0,5 kg, p0=105 Pa, L=0,8 m, h0=0,6 m, T0=300 K.
Közli: Holics László, Budapest
(5 pont)
A beküldési határidő 2021. március 16-án LEJÁRT.
Megoldás. a) A cső és a dugattyú az ütközés előtti pillanatban v0=√2gh0 sebességgel mozog. Az ütközéskor a cső hirtelen megáll, a dugattyú viszont v0 kezdősebességgel mozog tovább. A csőben lévő levegő viszonylag gyorsan (nagyságrendileg tizedmásodperc alatt) nyomódik össze, a folyamat tehát tekinthető adiabatikusnak. Levegőre vonatkozó állapotegyenletek szerint
pV1,4=állandó,tehátp∼V−1,4ésT∼pV∼V−0,4.
Jelöljük a dugattyú pillanatnyi megállásához tartozó csőhosszat xL-lel (x<1), a levegő maximális nyomását p-vel, legmagasabb hőmérsékletét pedig T-vel. Az adiabatikus egyenletek szerint
p=p0x−1,4,E=52pAL=52p0ALx−0,4ésT=T0x−0,4.
Írjuk fel az energiamegmaradás tételét az ütközés pillanatának és a dugattyú megállásának megfelelő állapotok között:
12mv20+mgL+52p0AL+p0AL(1−x)=mgxL+52p0ALx−0,4.
(A bal oldal utolsó tagja a p0 nyomású légkör által a gázon végzett munkával egyenlő.) A fenti egyenletből v0=√2gh0 felhasználásával algebrai átrendezés után ezt kapjuk:
mgAp0⋅h0L+(mgAp0+1)(1−x)=52(x−0,4−1).
A megadott számadatok mellett
mgAp0=0,02ésh0L=0,75,
így a megoldandó egyenlet
0,015+1,02(1−x)=2,5(x−0,4−1).
Ennek numerikus megoldása x=0,85, a keresett maximális hőmérséklet tehát
T=T00,850,4≈320 K.
Megjegyzés. A dugattyú v0≈3 m/s sebességről (1−x)L≈10 cm út megtétele után áll meg. Ha egyenletesen lassult volna, akkor a megállásig kb. 0,1 s telt volna el. A változó gyorsulású mozgásnál is nagyságrendileg hasonló idő, tehát kb. tizedmásodperc telik csak el a dugattyú megállásáig. Ezalatt számottevő hőcsere nem alakul ki a dugattyú és a bezárt levegő között. Ez utólag megerősíti azt a feltevésünket, hogy a folyamat tekinthető adiabatikusnak.
b) A szabadon eső csőben a dugattyú ,,súlytalan'', emiatt az ütközés pillanatában a csőben levő levegő nyomása még p0. Amint a dugattyú belecsúszik a csőbe, a levegő nyomása megnő, tehát a dugattyú gyorsulása csökkenni kezd, valahol nullává válik, majd egyre nagyobb felfelé irányuló gyorsulásra tesz szert.
A legnagyobb gyorsulás a legnagyobb túlnyomás mellett alakul ki, vagyis amikor a dugattyú pillanatnyi sebessége éppen nulla. Ekkor a bezárt levelő nyomása:
pmax=p0x−1,4=1,255p0.
A dugattyú mozgásegyenlete ebben az állapotban:
(pmax−p0)A−mg=ma,
ahonnan
a=[(1,255−1)(p0Amg)−1]g=11,7g≈115 ms2.
c) Az energiamegmaradás tétele szerint a felfelé mozgó dugattyú v0=√2gh0 nagyságú sebességgel éri el a cső tetejét, majd onnan további h0 magasságra emelkedik. Ez éppen az a helyzet, ahonnan elejtettük. A dugattyú szempontjából az ütközés rugalmas (ha a súrlódásra és a közegellenállásra tett feltevések teljesülnek), csak a cső mechanikai energiája csökken le a rugalmatlan ütközés során.
Statisztika:
29 dolgozat érkezett. 5 pontot kapott: Dóra Márton, Fonyi Máté Sándor, Kertész Balázs, Ludányi Levente, Németh Kristóf, Somlán Gellért, Téglás Panna, Toronyi András, Varga Vázsony. 4 pontot kapott: Dékány Csaba, Schmercz Blanka. 3 pontot kapott: 2 versenyző. 2 pontot kapott: 6 versenyző. 1 pontot kapott: 6 versenyző. 0 pontot kapott: 4 versenyző.
A KöMaL 2021. februári fizika feladatai
|