Loading [MathJax]/jax/output/HTML-CSS/jax.js
Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
Informatika rovattal
Kiadja a MATFUND Alapítvány
Már regisztráltál?
Új vendég vagy?

A P. 5302. feladat (2021. február)

P. 5302. Az ábrán látható alul zárt, A keresztmetszetű, felül nyitott csövet függőleges helyzetben tartjuk úgy, hogy egy m tömegű, benne könnyen csúszó, a csőből kissé kiérő tömör, nehéz dugattyút is fogunk.

A külső p0 légnyomás és a belső nyomás kezdetben megegyezik. A bezárt légoszlop kezdeti hossza L. A cső alja a vízszintes talajtól h0 magasságra van. A külső és a kezdeti belső hőmérséklet T0. Ezt a rendszert egy adott pillanatban kezdősebesség nélkül elengedjük. A cső alja az ütközéskor hozzátapad a talajhoz. (A csőben a súrlódás, valamint a külső légkörbeli közegellenállás elhanyagolható.)

a) Mekkora lesz a maximális hőmérséklet a csőben?

b) Mekkora lesz a dugattyú legnagyobb gyorsulása?

c) Milyen magasra emelkedik a csőből kirepülő dugattyú?

Adatok: A=0,25 dm2, m=0,5 kg, p0=105 Pa, L=0,8 m, h0=0,6 m, T0=300 K.

Közli: Holics László, Budapest

(5 pont)

A beküldési határidő 2021. március 16-án LEJÁRT.


Megoldás. a) A cső és a dugattyú az ütközés előtti pillanatban v0=2gh0 sebességgel mozog. Az ütközéskor a cső hirtelen megáll, a dugattyú viszont v0 kezdősebességgel mozog tovább. A csőben lévő levegő viszonylag gyorsan (nagyságrendileg tizedmásodperc alatt) nyomódik össze, a folyamat tehát tekinthető adiabatikusnak. Levegőre vonatkozó állapotegyenletek szerint

pV1,4=állandó,tehátpV1,4ésTpVV0,4.

Jelöljük a dugattyú pillanatnyi megállásához tartozó csőhosszat xL-lel (x<1), a levegő maximális nyomását p-vel, legmagasabb hőmérsékletét pedig T-vel. Az adiabatikus egyenletek szerint

p=p0x1,4,E=52pAL=52p0ALx0,4ésT=T0x0,4.

Írjuk fel az energiamegmaradás tételét az ütközés pillanatának és a dugattyú megállásának megfelelő állapotok között:

12mv20+mgL+52p0AL+p0AL(1x)=mgxL+52p0ALx0,4.

(A bal oldal utolsó tagja a p0 nyomású légkör által a gázon végzett munkával egyenlő.) A fenti egyenletből v0=2gh0 felhasználásával algebrai átrendezés után ezt kapjuk:

mgAp0h0L+(mgAp0+1)(1x)=52(x0,41).

A megadott számadatok mellett

mgAp0=0,02ésh0L=0,75,

így a megoldandó egyenlet

0,015+1,02(1x)=2,5(x0,41).

Ennek numerikus megoldása x=0,85, a keresett maximális hőmérséklet tehát

T=T00,850,4320 K.

Megjegyzés. A dugattyú v03 m/s sebességről (1x)L10 cm út megtétele után áll meg. Ha egyenletesen lassult volna, akkor a megállásig kb. 0,1 s telt volna el. A változó gyorsulású mozgásnál is nagyságrendileg hasonló idő, tehát kb. tizedmásodperc telik csak el a dugattyú megállásáig. Ezalatt számottevő hőcsere nem alakul ki a dugattyú és a bezárt levegő között. Ez utólag megerősíti azt a feltevésünket, hogy a folyamat tekinthető adiabatikusnak.

b) A szabadon eső csőben a dugattyú ,,súlytalan'', emiatt az ütközés pillanatában a csőben levő levegő nyomása még p0. Amint a dugattyú belecsúszik a csőbe, a levegő nyomása megnő, tehát a dugattyú gyorsulása csökkenni kezd, valahol nullává válik, majd egyre nagyobb felfelé irányuló gyorsulásra tesz szert.

A legnagyobb gyorsulás a legnagyobb túlnyomás mellett alakul ki, vagyis amikor a dugattyú pillanatnyi sebessége éppen nulla. Ekkor a bezárt levelő nyomása:

pmax=p0x1,4=1,255p0.

A dugattyú mozgásegyenlete ebben az állapotban:

(pmaxp0)Amg=ma,

ahonnan

a=[(1,2551)(p0Amg)1]g=11,7g115 ms2.

c) Az energiamegmaradás tétele szerint a felfelé mozgó dugattyú v0=2gh0 nagyságú sebességgel éri el a cső tetejét, majd onnan további h0 magasságra emelkedik. Ez éppen az a helyzet, ahonnan elejtettük. A dugattyú szempontjából az ütközés rugalmas (ha a súrlódásra és a közegellenállásra tett feltevések teljesülnek), csak a cső mechanikai energiája csökken le a rugalmatlan ütközés során.


Statisztika:

29 dolgozat érkezett.
5 pontot kapott:Dóra Márton, Fonyi Máté Sándor, Kertész Balázs, Ludányi Levente, Németh Kristóf, Somlán Gellért, Téglás Panna, Toronyi András, Varga Vázsony.
4 pontot kapott:Dékány Csaba, Schmercz Blanka.
3 pontot kapott:2 versenyző.
2 pontot kapott:6 versenyző.
1 pontot kapott:6 versenyző.
0 pontot kapott:4 versenyző.

A KöMaL 2021. februári fizika feladatai