![]() |
A P. 5516. feladat (2023. október) |
P. 5516. Egy vízszintes tengely körül megpörgetett pingponglabda függőlegesen az asztallapra esik. A vékony gömbhéjnak tekinthető labda tömege m, sugara R, sebessége a leérkezéskor v0, szögsebessége ω0=v0/R, tehetetlenségi nyomatéka Θ=23mR2. A csúszási és a tapadási súrlódási együttható egyaránt μ. Tekintsük az ütközést pillanatszerűnek és tökéletesen rugalmasnak (azaz legyen a labda tömegközépponti sebességének asztalra merőleges vetülete ütközés előtt és után azonos nagyságú).
Mekkora és milyen irányú lesz a labda sebessége az ütközés után? Mekkora lesz a szögsebessége?
Közli: Balogh Péter, Gödöllő
(A nyomtatott szövegben az egyik képlet hibásan jelent meg, helyesen ω0=v0/R.)
(6 pont)
A beküldési határidő 2023. november 15-én LEJÁRT.
Megoldás. Az 1. ábra az ütközés előtti (a) pillanatot, az ütközéskor fellépő erőket (b), és végül az ütközést követő pillanatot (c) mutatja.
1. ábra
Az ütközés ,,pillanatszerű'' (valójában nagyon rövid idő alatt végbemenő) folyamat. A súrlódási erő időben gyorsan változó, de csak nagyon rövid (Δt) ideig fellépő S(t) függvénnyel adható meg. (S(t) konkrét alakjára nem lesz szükségünk.) Ezt az erőlökést
IS≡¯S(t)⋅Δt
módon lehetne kiszámítani (a felülvonás az időbeli átlagértéket jelöli). Newton törvénye szerint az erőlökés a lendületváltozással egyezik meg:
(1) | IS=mvx, |
ahol vx a pingponglabda sebességének vízszintes komponense az ütközés után.
Az ütközés során az asztallap valamekkora N(t) nagyságú, függőlegesen felfelé irányuló erővel nyomja a labdát, és ez
IN≡¯N(t)⋅Δt
erőlökést eredményez. (Mivel az ütközés ,,pillanatszerű'', ¯N(t)≫mg, a labdára ható nehézségi erőt tehát az ütközés alatt elhanyagolhatjuk.) A labda függőleges (y irányú) sebessége az ütközés során vy=−v0-ról +v0-ra változik, tehát
(2) | IN=2mv0. |
A súrlódási erő hatására a labda szögsebessége a kezdeti ω0-ról valamekkora ω-ra csökken. A labdára ható erők hatásvonalai az ütközés P pontjára illeszkednek, így erre a pontra nézve nincs forgatónyomatékuk. A forgómozgás törvényei szerint tehát a labda P pontra vonatkoztatott perdülete (ami egyrészt a labda forgásából, másrészt a tömegközépponjának mozgásából származik) az ütközés során változatlan marad:
(3) | Θω0=Θω+mvxR. |
Megjegyzés. Ezt az eredményt úgy is megkaphatjuk, hogy az (1)-ből kiszámított IS erőlökésnek a pingponglabda tömegközéppontjára vonatkoztatott forgatónyomatékát a perdületváltozással tesszük egyenlővé:
ISR=mvxR=−Θ(ω−ω0).
Tudjuk még, hogy mindaddig, amíg a labda csúszik az asztalon, minden pillanatban fennáll: S(t)=μN(t), és így
¯S(t)=μ¯N(t).
A továbbiakban két esetet különböztethetünk meg.
I. eset. A súrlódási együttható nem túl nagy, vagyis nem halad meg egy bizonyos (később kiszámítandó) ,,kritikus értéket'' (μ<μkrit.), és emiatt a labda az ütközés során mindvégig csúszik az asztalon. Ilyenkor az erőlökések is ugyanolyan arányban állnak egymással, mint a pillanatnyi erőnagyságok, vagyis
(4) | IS=μIN. |
Az (1), (2) és (4) egyenletek szerint a labda középpontjának sebessége az ütközés után:
vx=2μv0,
a szögsebessége pedig (3) szerint
ω=(1−3μ)v0R.
A folyamatos csúszás feltétele: Rω>vx, ami
μ<15=μkrit.
esetén teljesül.
II. eset. Ha μ>15, akkor még az ütközés vége előtt vx és Rω egyenlő nagyságúvá válik, vagyis a labda a továbbiakban már nem csúszik, hanem tisztán gördül az asztalon. Ilyenkor (3) szerint
(5) | vx=Rω=25v0. |
Ez a sebesség a továbbiakban nem változik, mert a (tapadási) súrlódási erő hirtelen nullára csökken.
Megjegyzés. Jóllehet a feladat szövege nem kéri az ütközés folyamatának részletes leírását, tanulságos lehet ennek tárgyalása is. A folyamat időbeli lefolyását az asztal és a labda rugalmas tulajdonságaitól függő N(t) erő ismerete nélkül nem tudjuk megadni, de a függőleges irányú vy sebesség függvényében ki tudjuk számítani a tömegközéppont vízszintes sebességét és a labda kerületi sebességét is. (Ha N(t)= állandó teljesülne, akkor vy az időnek lineáris függvénye lenne, tehát ez a két változó egy állandó szorzófaktor erejéig megegyezne. A valós helyzet ettől nyilván különböző.)
Jelöljük az ütközés kezdete után t idővel későbbi pillanatban a labda középpontjának sebességkomponenseit vx(t)-vel és vy(t)-vel, a szögsebességet ω(t)-vel, az asztal által t idő alatt kifejtett erőlökés komponenseit pedig IN(t)-vel és IS(t)-vel.
A lendületváltozásokra és a perdületmegmaradásra a következő egyenleteket írhatjuk fel:
(1′) | IS(t)=mvx(t), |
(2′) | IN(t)=mvy(t)+mv0, |
(3′) | 23mR2ω0=mRvx(t)+23mR2ω(t), |
és végül a csúszási szakaszra érvényes
(4′) | IS(t)=μIN(t),ameddigvx(t)<Rω(t). |
A fenti egyenletrendszer megoldása μ<μkrit.=15 esetén:
vx(t)=μvy(t)+μv0,
Rω(t)=v0(1−3μ2)−3μ2vy(t).
Ezek a sebességfüggvények pl. μ=0,15-re a 2. ábrán látható grafikonnal szemléltethetők.
2. ábra
Amennyiben μ=0,4>μkrit., a labda tömegközéppontjának vízszintes sebessége és a kerületi sebessége már az ütközés befejeződése előtt egyenlővé válik, és ettől a pillanattól kezdve tiszta gördülés esete valósul meg (3. ábra).
3. ábra
Ha μ≥15, a labda tömegközéppontjának teljes sebessége az ütközés után
v=√295v0≈1,08v0
nagyságú, és az irányának a a vízszintessel bezárt szöge
α=arctg25≈68,2∘.
Ha viszont μ≤15, akkor
v=√1+4μ2⋅v0≤1,08v0
és
α=arctg12μ≥arctg52≈68,2∘.
Statisztika:
26 dolgozat érkezett. 6 pontot kapott: Bencz Benedek, Csapó András, Fajszi Karsa, Hegedüs Márk, Tóth Kolos Barnabás, Zólomy Csanád Zsolt. 4 pontot kapott: 1 versenyző. 3 pontot kapott: 8 versenyző. 2 pontot kapott: 5 versenyző. 1 pontot kapott: 2 versenyző.
A KöMaL 2023. októberi fizika feladatai
|