![]() |
A P. 5537. feladat (2024. január) |
P. 5537. Egy kalandparkban az erre vállalkozók egy R=20 m magas, α=30∘-os hajlásszögű lejtő tetejéről (A), kezdősebesség nélkül, szabadon (fékezésmentesen) gurulhatnak lefelé egy kicsiny kocsiban. A lejtő törésmentesen csatlakozik egy R sugarú, körív alakú pályaszakaszhoz (B), majd a pálya a legmélyebb pontjától (C) vízszintesen folytatódik tovább. A vízszintes szakaszon a megfelelő módon fékezett kocsi időben egyenletesen lassul, és ℓ=2R út megtétele után a D pontnál megáll.
Számítsuk ki, hogy az utasok a szokásos súlyuknak hányszorosát érzik a mozgásuk során! Ábrázoljuk ezt az arányt a megtett út függvényében!
Holics László feladata nyomán
(5 pont)
A beküldési határidő 2024. február 15-én LEJÁRT.
Megoldás. Ha egy m tömegű testre a nehézségi erőn kívül \displaystyle \boldsymbol{K} erő hat, akkor a mozgásegyenlet szerint
\displaystyle m\boldsymbol{g}+\boldsymbol{K}=m\boldsymbol{a},
vagyis
\displaystyle \boldsymbol{K}=m(\boldsymbol{a}-\boldsymbol{g}),
ahol \displaystyle \boldsymbol{a} a test gyorsulásvektora. Megállapodás szerint a \displaystyle \boldsymbol{K} erő ellenerejének nagyságát nevezik a test \displaystyle G súlyának:
\displaystyle G=m\vert\boldsymbol{g}-\boldsymbol{a}\vert.
(Ezt a \displaystyle G értéket mutatja az a mérleg, amit a gyorsuló test alá helyeznek.) A szokásos súly az álló helyzetben (vagy gyorsulásmentes körülmények között) mért súly: \displaystyle G_0=mg. A feladatban kérdezett arányszám:
\displaystyle \lambda\equiv\frac{G}{G_0}=\frac{\vert\boldsymbol{g}-\boldsymbol{a}\vert}{g}.
I. Az \displaystyle A és \displaystyle B pont között a kis kocsi (és benne az emberek) lejtőirányú gyorsulása \displaystyle a=g\sin\alpha. Ugyanekkora a nehézségi erő lejtőirányú komponense is, ezek különbsége tehát nulla. Ennek megfelelően
\displaystyle \vert\boldsymbol{g}-\boldsymbol{a}\vert=g\cos\alpha
és így
\displaystyle \lambda=\cos\alpha\approx 0{,}87.
A mozgás ezen szakaszának hossza
\displaystyle s_1=R\,\ctg\alpha\approx 34{,}6\,\mathrm{m}.
II. A mozgás második szakaszában (a \displaystyle CB köríven) a test gyorsulása az érintőirányú gyorsulásból és a sugárirányú (centripetális) gyorsulásból tevődik össze. Az érintőleges gyorsulás és a nehézségi gyorsulás érintőirányú komponense megegyezik, ezek különbsége tehát nulla. A sugárirányú gyorsulás nagysága \displaystyle v^2/R, ahol \displaystyle v a test pillanatnyi sebessége. A nehézségi gyorsulás sugárirányú komponense a centripetális gyorsulással ellentétes irányú és \displaystyle g\cos\varphi nagyságú, ahol \displaystyle \varphi (\displaystyle \alpha>\varphi>0) a test pillanatnyi helyzetéhez tartozó sugárnak a függőlegessel bezárt szöge. Ennek megfelelően
\displaystyle \lambda=\frac{v^2}{Rg}+\cos\varphi.
A sebességet az energiamegmaradás törvényét alkalmazva kapjuk meg:
\displaystyle \frac{1}{2}mv^2=mgR\cos\varphi,\qquad\textrm{vagyis}\qquad v=\sqrt{2gR\cos\varphi},
és innen
\displaystyle \lambda=3\cos\varphi.
A körív hossza:
\displaystyle s_2=R\alpha=R\frac{\pi}{6}\approx 10{,}5\,\mathrm{m}.
Közvetlenül a \displaystyle B pont elhagyása után \displaystyle \lambda\approx 2{,}6, a \displaystyle C pont elérése előtti pillanatban pedig \displaystyle \lambda=3{,}00. A megtett \displaystyle s út és \displaystyle \varphi közötti kapcsolat:
\displaystyle \varphi=\ctg\alpha+\alpha-\frac{s}{R}.
III. A mozgás harmadik, fékezéses szakaszában a gyorsulás vízszintes irányú és \displaystyle a=\frac{R}{\ell}g=\frac{1}{2}g nagyságú. Ennek megfelelően
\displaystyle \lambda=\frac{\sqrt{5}}{2}\approx 1{,}12.
A mozgás ezen szakaszának hossza \displaystyle s_3=40\,\mathrm{m}, a teljes út pedig \displaystyle s_1+s_2+s_3\approx 85\,\mathrm{m}.
A \displaystyle \lambda arányszámnak a megtett úttól való függését az ábra mutatja. Látható, hogy \displaystyle \lambda(s) nem folytonos függvény, a \displaystyle B és a \displaystyle C pontokban ,,ugrása'' van. A Newton-törvény szerint (véges nagyságú erők esetén) csak a sebesség nem változhat meg hirtelen, a gyorsulásra nincs ilyen kikötés.
Megjegyzés. A feladatban leírt ,,zökkenés'' elkerülése érdekében a vasúti pályák és az autópályák görbületi sugara csak fokozatosan változik, tehát egyesen szakaszhoz sosem csatlakozik körív.
Statisztika:
40 dolgozat érkezett. 5 pontot kapott: Bernhardt Dávid, Csiszár András, Fehérvári Donát, Hegedüs Márk, Nguyen Kim Dorka, Tóth Kolos Barnabás, Vágó Botond, Zólomy Csanád Zsolt. 4 pontot kapott: Bélteki Teó, Bencze Mátyás, Csapó András, Czirják Márton Pál, Debreceni Dániel, Fajszi Karsa, Gyerő Soma, Kovács Kristóf , Seprődi Barnabás Bendegúz, Sütő Áron, Szabó Donát, Tárnok Ede , Zádori Gellért, Žigo Boglárka. 3 pontot kapott: 5 versenyző. 2 pontot kapott: 1 versenyző. 1 pontot kapott: 2 versenyző. 0 pontot kapott: 4 versenyző.
A KöMaL 2024. januári fizika feladatai
|