![]() |
A P. 5566. feladat (2024. április) |
P. 5566. Vízszintes, nem teljesen sima asztallapon egymást majdnem érintve nyugszik egy 2r és egy r sugarú korong. A síkon egy harmadik, 3r sugarú korong forgásmentesen csúszik úgy, hogy a sebességvektora a három korong közös érintőjével párhuzamos (lásd a felülnézeti ábrát). Mindhárom korong ugyanabból az anyagból készült és a magasságuk is ugyanakkora.
A rugalmasnak tekinthető ütközés után a 3r sugarú korong a súrlódás miatt lelassul és d=5 cm út megtétele után megáll. Milyen irányban és milyen messzire jutnak el a kisebb korongok az asztalon? A korongok közötti súrlódás elhanyagolható.
Útmutatás: Lásd a P. 5555. feladatot lapunk 2024. márciusi számában és a Komplex számok a fizikában I. cikket a jelen számban.
Közli: Holics László, Budapest
(5 pont)
A beküldési határidő 2024. május 15-én LEJÁRT.
I. megoldás. Az ütközés nagyon rövid ideje alatt a külső erők (az asztallap és a korongok közötti súrlódás) hatása figyelmen kívül hagyható, vagyis a három korongból álló rendszer zártnak tekinthető. Az ütközések során a teljes mozgásmennyiség (impulzus) vektora állandó marad. Az ütközés rugalmas, így az ütköző korongok összes mozgási energiája sem változik meg. A korongok közötti súrlódás elhanyagolható, emiatt a korongok nem jöhetnek forgásba, vagyis a mozgási energia tisztán a transzlációs mozgásból származik.
A korongok tömege az alapterületükkel, vagyis a sugaruk négyzetével arányos: 9m, 4m, m.
Vizsgáljuk először a 9m és a 4m tömegű korong ütközését. Jelöljük a nagyobb korong ütközés előtti sebességvektorát \displaystyle \boldsymbol{v}_0-lal. Az ütközés pillanatában (lásd az 1. ábrát) a korongok \displaystyle P és \displaystyle Q középpontjára illeszkedő egyenesnek a nagyobb korong kezdeti mozgásirányával bezárt szöge:
\displaystyle (1) | \displaystyle \varphi=\arcsin\frac{1}{5}=11{,}54^\circ. |
1. ábra
Az ütközés során a két korong között egy nagyon rövid ideig tartó, nagyon nagy \displaystyle \boldsymbol{F}(t) erő lép fel, ami a kezdetben álló kisebb korongot \displaystyle \overrightarrow{PQ} irányba valamekkora \displaystyle \boldsymbol{u} sebességgel meglöki. Eközben a nagyobb korong sebessége \displaystyle \boldsymbol{v}-re változik. A kisebb korong az ütközés előtt állt, így \displaystyle \boldsymbol{u} iránya nyilván megegyezik \displaystyle \boldsymbol{F} irányával.
Az ábrán látható koordináta-rendszerben az impulzusmegmaradás törvénye szerint
\displaystyle (9m)v_0=(9m)v_x+(4m)u\cos\varphi,
\displaystyle 0=(9m)v_y-(4m)u\sin\varphi,
vagyis
\displaystyle (2) | \displaystyle v_x=v_0-\frac{4}{9}{u\cos\varphi}, |
\displaystyle (3) | \displaystyle v_y= \frac{4}{9}{u\sin\varphi}. |
Az energiamegmaradás törvényét alkalmazva felírhatjuk, hogy
\displaystyle (4) | \displaystyle \frac{1}{2}(9m)v_0^2=\frac{1}{2}(9m)\left(v_x^2+v_y^2\right)+\frac{1}{2}(4m)u^2. |
(2)-t és (3)-t (4)-be helyettesítve az \displaystyle u sebességnagyságra egy hiányos másodfokú egyenletet kapunk, aminek az egyik (számunkra érdektelen) megoldása \displaystyle u=0, a másik gyöke pedig
\displaystyle (5) | \displaystyle u=\frac{18}{13}v_0\cos\varphi=\frac{18\sqrt{24}}{65}v_0\approx 1{,}36\,v_0. |
(2), (3) és (5) felhasználásával a korongok sebességkomponensei:
\displaystyle u_x=u\cos\varphi=1{,}33\,v_0,
\displaystyle u_y=-u\sin\varphi=-0{,}27\,v_0,
\displaystyle v_x=0{,}41\,v_0,
\displaystyle v_y=0{,}12\,v_0.
A \displaystyle 4m tömegű korong ezután ütközik az \displaystyle m tömegű álló koronggal, és a sebességük az ütközés után \displaystyle \boldsymbol{w}-re és \displaystyle \boldsymbol{z}-re változik (2. ábra). Az ütközés ferdeségére jellemző szög a második ütközésnél
\displaystyle \psi=\arcsin\frac{1}{3}\approx 19{,}47^\circ.
2. ábra
A legkisebb korong ütközés utáni sebessége az erőlökéssel párhuzamos, vagyis \displaystyle \overrightarrow{QS} irányú, derékszögű komponensei tehát \displaystyle z_x=z\cos\psi és \displaystyle z_y=-z\sin\psi.
Erre az ütközésre is felírhatjuk a megmaradási törvényeket:
\displaystyle (6) | \displaystyle (4m)u_x=(4m)w_x+m\,z_x, |
\displaystyle (7) | \displaystyle (4m)u_y=(4m)w_y+m\,z_y, |
\displaystyle (8) | \displaystyle \frac{1}{2}(4m)\left(u_x^2+u_y^2\right)=\frac{1}{2}(4m)\left(w_x^2+w_y^2\right)+\frac{1}{2}m\,z^2. |
(6) és (7)-ből kifejezve \displaystyle w_x és \displaystyle w_y-t, és ezeket (8)-ba helyettesítve \displaystyle z-re hiányos másodfokú egyenletet kapunk, aminek nullától különböző megoldása:
\displaystyle z=\frac{8}{5}\left(u_x\cos\psi-u_y\sin\psi\right)\approx 2{,}15\,v_0.
Ennek megfelelően a középső korong sebessége a második ütközés után
\displaystyle \boldsymbol{w}=(0{,}82;\,-0{,}09)\,v_0,
a legkisebb korongé
\displaystyle \boldsymbol{z}=(2{,}03;\,-0{,}72)\,v_0.
A legnagyobb korong végsebessége, mint azt korábban láttuk
\displaystyle \boldsymbol{v}=(0{,}41; \, 0{,}12)\,v_0.
Megjegyzés. Elképzelhető lenne, hogy a középső korong a második ütközés után még egyszer ütközik a legnagyobb méretű koronggal. Ez azonban a jelen esetben nem következik be, hiszen a \displaystyle \boldsymbol{w}-\boldsymbol{v} relatív sebességvektor és a korongok középpontját összekötő \displaystyle \overrightarrow{PQ}=(\sqrt{24};-1) vektor skalárszorzata pozitív, vagyis ezen két korong középpontjai a második ütközés után távolodnak egymástól.
A legnagyobb korong az eredeti mozgásirányához képes
\displaystyle \alpha_3=\arctg\frac{v_y}{v_x}=16{,}3^\circ
szögben ,,balra'' (az óramutató járásával ellentétesen) térül el, a középső korong elmozdulásának iránya
\displaystyle \alpha_2=\arctg\frac{\vert w_y\vert}{w_x}=6{,}3^\circ,
míg a legkisebb korong
\displaystyle \alpha_2=\arctg\frac{\vert z_y\vert}{z_x}=-19{,}5^\circ
szögben ,,jobbra'' (az óramutató járásával megegyező irányba) térül el.
Az asztallapon csúszó korongok az asztallal való súrlódásuk miatt ugyanolyan ütemben (\displaystyle a=-\mu g ,,gyorsulással'') egyenletesen lassulva mozognak, a megállásukig megtett útjuk a kezdősebességük négyzetével arányos. Mivel
\displaystyle v^2:w^2:z^2=0{,}18:0{,}68:4{,}62\approx 5\,\mathrm{cm}:19\,\mathrm{cm}:128\,\mathrm{cm},
ha a legnagyobb korong \displaystyle d=5\,\mathrm{cm} út megtétele után áll meg, akkor a középső kb. \displaystyle 19\,\mathrm{cm}-re jut el, a legkisebb pedig majdnem \displaystyle 1{,}3\,\mathrm{m} utat tesz meg a megállásáig.
II. megoldás. A feladat a hivatkozott cikk összefüggései segítségével is megoldható. Az I. megoldás jelöléseit követjük, és a síkbeli vektoroknak komplex számokat feleltetünk meg. Így pl. \displaystyle \boldsymbol{v}=(v_x,v_y) komplex megfelelője a \displaystyle v=v_x+iv_y, és hasonlóan a többi vektornál is. (Figyelem: Az I. megoldásban \displaystyle v a \displaystyle \boldsymbol{v} vektor nagyságát jelölte, itt viszont a teljes \displaystyle \boldsymbol{v} vektornak megfeleltetett komplex számmal egyezik meg.)
Ha egy nagyobb korong \displaystyle \boldsymbol{v}_0 sebességgel nekiütközik a nála \displaystyle k-szor kisebb tömegű álló korongnak, akkor az idézett cikk képleteinek megfelelően az ütközés után a nagyobb korong sebessége
\displaystyle v=\frac{kv_0+\mathrm{e}^{2i\alpha}\,\overline{v_0}}{k+1},
a kisebb korongé pedig
\displaystyle u=\frac{k}{k+1}(v_0-\mathrm{e}^{2i\alpha}\,\overline{v_0}).
A fenti képletekben \displaystyle \alpha a korongok közös érintőjének a Gauss-számsík valós tengelyével bezárt szöge.
Az első ütközésnél \displaystyle k=\frac{9}{4}=2{,}25, valamint
\displaystyle \alpha=\frac{\pi}{2}-\varphi=\arccos\frac{1}{5}=78{,}46^\circ=1{,}369\,\mathrm{rad},
és ennek megfelelően
\displaystyle \mathrm{e}^{2i\alpha}=-0{,}921+0{,}392\,i.
(A továbbiakban ezt a komplex számot \displaystyle q-val fogjuk jelölni.)
Válasszuk a legnagyobb korong ütközés előtti sebességének \displaystyle \vert\boldsymbol{v}_0\vert nagyságát 1-nek. Ekkor a legnagyobb korong kezdeti sebessége \displaystyle v_0=1+0\cdot i=1 valós szám, aminek a komplex konjugáltja is ugyanekkora.
Az ütközés utáni sebességek
\displaystyle v=\frac{2{,}25+q}{3{,}25}=0{,}409+0{,}121\,i,\qquad\textrm{valamint}\qquad u=\frac{2{,}25}{3{,}25}(1-q)=1{,}329-0{,}271\,i.
Megjegyzés. A komplex számok közötti algebrai műveleteket akár ,,kézzel'', egy zsebszámológéppel is elvégezhetjük, de a GeoGebra vagy a WolframAlpha program segítségével sokkal gyorsabban és kényelmesebben célhoz érhetünk.
A második ütközésnél a tömegarány \displaystyle k'=4, valamint
\displaystyle \alpha'=\frac{\pi}{2}-\psi=\arccos\frac{1}{3},
és ennek megfelelően
\displaystyle q'=\mathrm{e}^{2i\alpha'}=-0{,}778+0{,}629\,i.
A középső (\displaystyle 2r sugarú) korong ütközés előtti sebességét az első ütközésnél kiszámított \displaystyle u komplex számmal adhatjuk meg.
A második ütközés utáni sebességek:
\displaystyle w=\frac{4u+q'\overline{u}}{5}=0{,}823-0{,}092\,i,\qquad\textrm{illetve}\qquad z=\frac{4}{5}(u-q\overline{u} )=2{,}027-0{,}717\,i.
A korongok ütközések utáni sebességnégyzeteinek aránya
\displaystyle v\overline{v}:w\overline{w}:z\overline{z}=0{,}18:0{,}68:4{,}62,
és ugyanilyen arányban állnak a megállásukig megtett utak is.
Statisztika:
19 dolgozat érkezett. 5 pontot kapott: Czirják Márton Pál, Dobos Anita, Fehérvári Donát, Szabó Donát. 4 pontot kapott: Bélteki Teó, Hornok Máté, Kiss 131 Adorján Timon. 3 pontot kapott: 1 versenyző. 2 pontot kapott: 5 versenyző. 1 pontot kapott: 1 versenyző. 0 pontot kapott: 1 versenyző.
A KöMaL 2024. áprilisi fizika feladatai
|