Ez a 18/20 talán túlzás: egy-egy kivételes évben alakulhat(ott) így az AD, OKTV, de azért nem ez a jellemző. A számokon nem lovagolva (bár ez a fórum talán éppen annak a helye:)) persze pontosan erről van szó, a Fazekas sokkal jobban teljesít, mint más (nem rivális, arról szó nincs) iskolák.
A jelenség oka összetett. Egyrészt a tanári gárdában matematikusok is vannak, nem egyszer olyanok, akik a saját évfolyamukban az élmezőnyben voltak, és akár sikeres kutatók is lehettek volna, illetve lehetnének. Ez más iskolákban, amennyire tudom, nincs így. Viszont maga után vonja azt, hogy sokkal jobban ismerik a matematikát, és ennek még akkor is van jelentősége, ha a középiskolai anyag elviekben minden matektanárnak a kisujjában van (vagyis kellene, hogy legyen:(). Például máshogy tanítja a bevezető (középiskolás) analízist, aki tudja, mi az a komplex függvénytan, mértékelmélet, bevezető topológia, mint az, aki nem. Egy másik tényező, hogy a tehetséges diákokat összeszedik. Nem mindet, de majdnem mindet. (Egyszer hallottam olyan elméletet is, hogy a Fazéknak nincs semmi jelentősége, ugyanazok a nevek szerepelnek az első tízben egy középiskolás versenyen, mint általánosban; csak ezek 70-80 százaléka odamegy középiskolába - én ebben azért nem igazán hiszek, de kétségkívül ezt a tényezőt nagyon sommásan megfogalmazza. Cserébe le is egyszerűsíti: történetesen annak az embernek a fia, akitől ezt hallottam, az élmezőny elejéről lecsúszott az élmezőny végére négy év alatt, amíg nem a Fazekasba járt, vetélytársai pedig igen.) És ez a társaság nagyon pozitív hatást gyakorol saját magára. Mi szünetekben, iskola után is sokat matekoztunk, külön-külön és együtt is, feladatokat, trükköket meséltünk egymásnak stb. Ezenkívül ott van a hagyomány, a specmatos módszerek, egy nagyon kötetlen didaktika. Én nem tudom, mikor tanultam meg például a szögfüggvényeket, sohasem volt tankönyv, ami alapján haladtunk, bejött Surányi vagy Hraskó, és elmondta, hogy min kellene gondolkodni az órán vagy éppen otthon. Ezt persze egy válogatatlan osztályban nem lehetne megtenni, ott nem vevők az emberek egy olyan házi feladatra, hogy most otthon mindenki gondolkodjon azon, hogy ő hogyan definiálná egy függvény alatti területet (másnapra osztályszinten 5-6 definíciót mondtunk, amikről aztán tanári vezetéssel beláttuk, hogy ekvivalensek - nálunk így kezdték el tanítani az integrált:)).
Én nagyon elfogult vagyok, könnyen lehet, hogy még RG-nél is szélsőségesebben ítélem jónak a Fazekast, mint jelenséget. De szerintem önmagában ezzel a jelenséggel nincsen semmi baj, pláne nem jelent globális problémát a magyar oktatásban. Egyszerűen van egy world class iskola. Ettől még a többi lehet(ne?) nagyon-nagyon jó.
Kiegészítésképp: ez persze nem sokat jelent a későbbi matematikai munkásságra nézve. Vannak nagyon jó magyar matematikusok, akik nem a Fazekasba jártak, és tudok arra is példát, hogy valaki a Fazekasból jött, IMO-érmeket szerzett, aztán az egyetemen nem vált be, mint elméleti matematikus (elvégezte, de kicsit másfelé sodródott). Ilyen szempontból a Fazék akár kicsit károsnak is tűnhet, mert az emberek nem találják meg magukat, és elcsúsznak az elméleti matematika felé. De ez csak a látszat: más iskolákból is rengeteg szak- és egyetemváltásról tudok. Tehát ez összességében azt jelenti, hogy a Fazekas sem oldja meg azt a problémát, amiről egy másik fórumon már beszéltünk: a diákok nem találják meg önmagukat, mire egyetemet kellene választani. Ebben nem world class, ha úgy tetszik:).
Egy másik kiegészítés: az sem feltétlenül igaz, hogy a Fazekas átrendezi az erőviszonyokat az középiskolai élmezőnyben. A legjobb feladatmegoldó, akit ismerek, ha jól tudom, a Berzsenyibe járt. És ez a feladatmegoldó képessége nem újkeletű, talán (ezt nem tudom biztos forrásból) két hibátlan diákolimpiát is tudhat a háta mögött, pedig ha valaki megnézi egy IMO feladatsorait, akkor láthatja, hogy ez nem csekélység.
|