Tájékoztató a folyóirat előfizetéséről
A Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok megrendelhető a kiadónál, a MATFUND Alapítványnál a szerkesztőség címén; valamint a következő címen: http://www.komal.hu/megrendelolap/reszletek.h.shtml. Előfizetési díj a 2010-2011-es tanévre (2010 szeptemberétől 2011 májusáig) 5950 Ft. Azonos címre küldendő, 10-nél nagyobb példányszámú megrendelés esetén a csoportos előfizetési díj 5700 Ft, 50-nél nagyobb példányszámú megrendelés esetén 5500 Ft.
A Bolyai János Matematikai Társulat (BJMT) tagjai által igénybevehető kedvezményekről kérjük, olvassa el a Társulat honlapján a ,,Tagsági információk''-at: www.bolyai.hu. Megrendelőlap és részletes tájékoztató igényelhető a szerkesztőségben.
Azok, akik az idén kérik felvételüket a Bolyai János Matematikai Társulatba, felvételi kérelmük elbírálása után (legközelebb várhatóan októberben) értesítést és tagdíjbefizetési csekket kapnak, ezért külön nem szükséges előbb jelentkezniük.
A Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok példányonként 720 Ft-ért megvásárolható a szerkesztőségben. Ugyanitt a lap korábbi számai is beszerezhetők (címünk az első oldal alján található).
Kérjük versenyzőinket, hogy a KöMaL 2010-2011-es tanévi matematika, fizika és informatika pontversenyének versenykiírását figyelmesen olvassák el!
Versenykiírás
Kérjük, hogy azok is olvassák el
a versenykiírás szövegét, akik megoldásaikat elektronikus úton küldik
be. A most induló pontversenyek 2010 szeptemberétől
2011 májusáig tartanak, havonta az újonnan kitűzött feladatcsoportok
megoldásait lehet beküldeni. A versenyekbe minden általános iskolás és
középiskolás korú tanuló benevezhet. Kérjük, hogy a
versenyzők 1-12-ig jelöljék, hányadik osztályba járnak
(az osztály egyéb jelölését - pl. 11.b - nem kell
feltüntetni). Egy tanuló több pontversenyben is indulhat,
de K-ban és B-ben egyszerre
nem. A versenyfeltételeket az alábbiakban ismertetjük. Matematika versenyek Ebben a tanévben négyféle versenyt indítunk növekvő
nehézségi sorrendben K, C, B
és A kategóriában. Minden feladatra csak egy megoldást
értékelünk. Természetesen örömmel várunk általánosításokat,
megjegyzéseket, másfajta megoldási vagy kitűzésre tett javaslatokat,
ezeket szívesen közöljük, sőt, a pontversenyen kívül különdíj
formájában is elismerjük. K pontverseny - az ABACUS és
a KöMaL közös pontversenye kezdőknek - csak
9. osztályosoknak 9. osztályosnak csak az számít, aki a bizonyítványa
szerint a 8. osztályt elvégezte, de a 9.-et még nem. A K
jelű feladatokra kizárólag kilencedik osztályosoktól várunk megoldást
szeptembertől márciusig, 7 fordulóban. Az ABACUS a KöMaL rendelkezésére bocsátja a
pontversenyében csak 8. osztályosoknak kitűzött három feladatát,
emellett havonta további három feladatot ad, amelyek csak a KöMaL-ban
jelennek meg. Minden feladat teljes megoldása 6 pontot ér. Az ABACUS pontversenyében továbbra is az általános
iskolák 3-8. osztályos tanulói vehetnek részt. C pontverseny - matematika gyakorlatok A C pontverseny feladatait azoknak az
olvasóinknak ajánljuk, akik kezdetben túl nehéznek vagy szokatlannak
találják a B és A kategória feladatait. Itt rendszeresen
közlünk az iskolai tananyaghoz szorosabban kapcsolódó feladatokat, itt
azok találhatnak kedvükre valót, akik valamivel - de nem
sokkal - szeretnének túllépni az iskolai matematika keretein,
vagy emelt szintű érettségit kívánnak tenni matematikából. A gyakorlatok egy része általános iskolásoknak is
ajánlható, más részük azonban a 11-12. évfolyam tanulmányaira
támaszkodik. A feladatok sorrendje megfelel az iskolai
tananyagnak: egy feladatsoron belül az alacsonyabb sorszámúakat
ajánljuk a fiatalabbaknak. A C pontversenyt három
kategóriában értékeljük. Az első: a 8. évfolyamig, a második: a
9., 10. évfolyamosok, a harmadik: a 11.,
12. évfolyamosok. A C pontversenyben havonta
5 gyakorlat megoldása küldhető be, mindegyikre legfeljebb
5 pont kapható. B pontverseny - matematika feladatok A B pontversenyben havonta összesen 10
feladatot tűzünk ki. A feladatok sorrendje megfelel az iskolai
tananyagnak: egy feladatsoron belül az alacsonyabb sorszámúakat
ajánljuk a fiatalabbaknak. A feladatok - szándékaink
szerinti - nehézségét a közölt pontszám jelzi (ez 3, 4 vagy 5
lehet). A B pontversenyben az eredményes versenyzéshez
nincs szükség valamennyi feladat megoldására. Nem kell tehát mind a
10 feladatra megoldást küldeni, feladatsoronként mindenkinek
a legtöbb pontot elért, legfeljebb 6 megoldását számítjuk be a
pontversenybe. Ki-ki gondolja végig, mely példákkal foglalkozna
szívesen, hogyan érhetné el a legtöbb pontot. A B
pontverseny eredményét 5 korcsoportban tartjuk nyilván: a
8. évfolyamig, a 9., 10., 11. és 12. évfolyamokban. A pontverseny - matematika problémák A legfelkészültebb diákok számára jelent továbbra
is kihívást az A pontverseny. E verseny résztvevőit nem
különítjük el évfolyamonként, mindannyian együtt versenyeznek, minden
megoldásra egységesen legfeljebb 5 pontot kaphatnak. Fizika versenyek Havonta 1 mérési feladatot tűzünk ki, valamennyi
korosztály számára közösen. A feladatok megoldásával 6-6 pontot
lehet szerezni. A mérési feladatok kidolgozásánál hasznos lehet a
korábbi számainkban megjelent megoldások tanulmányozása. A mérési
jegyzőkönyv feltétlenül tartalmazza a mérés elvének áttekinthető
leírását (a mérési elrendezés vázlatos rajzával, esetleg fotókkal),
megfelelő számú és pontosságú mérési adatot (áttekinthető táblázatban,
a mértékegységeket is megadva), a mérési adatok kiértékelését
(lehetőleg milliméterpapíron grafikusan ábrázolva), és a hiba
nagyságrendjének becslését. P pontverseny - fizika feladatok Havonta kb. 10 elméleti feladatot tűzünk ki, nem
nehézségi, hanem az életkornak megfelelő
sorrendben. A pontszámokat a feladat után feltüntetjük. Mindenki
szabadon választhat a kitűzött elméleti feladatok
közül. A 9-12. évfolyamosoknak legfeljebb 5, a náluk
fiatalabbaknak legfeljebb 3 megoldását számítjuk be a
pontversenybe. Az elméleti versenyt korosztályonként
(8. évfolyamig, 9., 10., 11., 12. évfolyam) külön-külön
összesítjük és értékeljük, a mérési versenytől függetlenül. Informatika verseny I pontverseny - informatika
alkalmazási és programozási feladatok Havonta három feladatot tűzünk ki. A feladatok egy
része általános iskolásoknak is ajánlható, nagyobb része azonban a
középiskolai tanulmányokra támaszkodik. Alapvető célunk, hogy e
feladatok segítsék a felkészülést az informatika versenyekre és az
emelt szintű érettségire. Az I-jelű pontversenyben minden hónapban egy
programozási, egy informatika alkalmazói feladatot, valamint egy olyan
érdekes problémát tűzünk ki, amely tartalmában vagy a megoldás
eszközében szokatlan, például hasznos, ám kevésbé ismert vagy
elterjedt szoftver megismerését igényli. A feladatok egyike
tartalmában és formájában is lényegében megegyezik az érettségin
kitűzött feladatokkal, ezt az (É) betűvel jelezzük a feladat sorszáma
mellett. Versenyzőink ezen feladatok megoldásával a vizsgára való
felkészülést, az ilyen típusú feladatok megoldásában való jártasságot
gyakorolhatják, és tudásukat lemérhetik. S pontverseny - nehezebb programozási
feladatok A havonta kitűzött egy nehezebb programozási
feladat a programozási versenyekre való felkészítést szolgálja. Az
S-jelű feladatok értékelésénél az eredmény helyességén kívül azt is
figyelembe vesszük, hogy az algoritmusok mennyire hatékonyak,
nagyméretű bemenő adatok esetén is lefutnak-e legfeljebb néhány perc
alatt, illetve nem igényelnek-e túlságosan sok memóriát. A futási
időre vonatkozó limitet és a memóriakorlátot a feladat leírása
tartalmazhatja. A benevezés módja A pontversenybe
a https://www.komal.hu/nevezesilap internetes címen található
,,Nevezési lap'' kitöltésével és beküldésével lehet
benevezni. A versenyekbe be lehet kapcsolódni a tanév során
később is. A nagyon gyakori családnevű versenyzők válasszanak
egy háromjegyű jelzőszámot is, és mind a nevezési lapon, mind
pedig az év során beküldött dolgozataik fejlécére az így bővített
nevet írják (pl. Kiss 349 Anna, Szabó 344 Péter). Kérjük viszont, hogy
a továbbiakban ezt a számot minden egyes beküldött dolgozatukon
tüntessék föl. Kérjük, hogy azok a versenyzők, akik tavaly már
választottak jelzőszámot, idén is ugyanazt a számot
használják! A matematika és fizika dolgozatok formája A szerkesztőség munkatársainak általában nagy
mennyiségű dolgozatot kell rövid idő alatt
feldolgozniuk. A postán beküldött dolgozatok szétválogatása,
javítása és a pontszámok gyors könyvelése akkor lehetséges, ha
versenyzőink betartják az alábbi formai követelményeket: [\(\displaystyle \bullet\)] Minden egyes megoldás külön
lapra kerüljön. Ez azért nagyon fontos, mert a különböző feladatok
más-más javítóhoz kerülnek. A lapok A4 méretűek
(kb. 21 cm x30 cm) legyenek. [\(\displaystyle \bullet\)] Minden egyes beküldött
lap bal felső sarkában nyomtatott betűkkel szerepeljen: [o] a példa betűjele (A, B, C, K, M, P) és
száma pirossal, [o] a beküldő teljes neve és osztálya, [o] az iskola neve városnévvel együtt, [o] a beküldő e-mail címe (ha van). [\(\displaystyle \bullet\)] Minden egyes megoldást -
feladatonként külön-külön - négyrét hajtsunk össze (több lapból
álló dolgozatokat egybe) úgy, hogy a fejléc kívülre kerüljön.
A különböző feladatok megoldásait azonban az előbb mondottak
miatt nem szabad egybe hajtogatni! [\(\displaystyle \bullet\)] Törekedjünk az olvasható
írásra és a rendezett külalakra! MINTA dolgozat fejlécéhez: C. 999.
Jelöljük a kapitány életkorát (években
kifejezve) K-val, a hajóét H-val. A
hajó H-K évvel ezelőtt volt annyi idős, mint ...
Azokat a dolgozatokat, amelyeken nincs feltüntetve
osztály és iskola városnévvel együtt, több feladat megoldását
tartalmazzák egy lapon, vagy külalakjuk miatt értékelhetetlenek, nem
versenyszerűnek tekintjük. A matematika és fizika dolgozatok tartalmáról Maximális pontszám csak teljes megoldásért
jár. A puszta eredményközlést nem értékeljük. A kimondott
állításokat matematikából bizonyítani kell, fizikából az
alaptörvényeket alkalmazva igazolni. A matematika példák
megoldásaként csupán számítógépes programot nem fogadunk el! Törekedjünk a megoldások rövid, olvasható
leírására. A geometria feladatok megoldásához mellékeljünk ábrát
vagy ábrákat. Lapunkban a megoldások többségét közöljük: ajánljuk ezek
tanulmányozását. Levezetés és hivatkozás nélkül csak a középiskolai
tananyagban szereplő tételeket fogadjuk el. Közismert tételekre
(pl. Menelaosz-tétel, Hölder-egyenlőtlenség stb.) elegendő a nevükkel
hivatkozni, egyéb esetekben fel kell tüntetni az idézett forrást (cím,
oldalszám vagy internet-cím). Tételekre való hivatkozáskor azt is meg
kell mutatni, miért teljesülnek a tétel feltételei, és hogyan
következik a tétel állításából a bizonyítás gondolatmenetének
következő lépése. Többször előfordult már, hogy egy-egy feladat
szerepelt valamely példatárban, vagy megtalálták az interneten. Arra
is láttunk példát, hogy egy folyóiratcikkben a feladatban kitűzöttel
lényegében ekvivalens, vagy annál általánosabb állítás bizonyítása
szerepelt. Célunk továbbra is versenyzőink problémamegoldó
képességének fejlesztése, nem pedig a keresőprogramok tesztelése,
ezért nem adunk teljes pontszámot azokra a dolgozatokra, amelyek
csak a megoldás helyét közlik; a végeredményhez vezető megoldást
részletesen le kell írni. Kérjük, hogy ha a megoldáshoz könyvekben vagy az
interneten talált írásokat használnak fel, és ezekből idéznek,
tüntessék fel a felhasznált forrásokat. FONTOS! A versenyek egyéni versenyek; a
versenyzőknek önállóan kell elkészíteniük a példák
megoldásait. Szigorúan tilos a kitűzött feladatokat a beküldési
határidő előtt másokkal megvitatni, vagy másoktól segítséget kérni a
feladatok megoldásához. A közösen készített vagy másolt
dolgozatokat - beleértve az eredeti szerzőét is - nem
versenyszerűnek értékeljük, és a szerzők nevét honlapunkon is
közöljük. A csoportosan másolt dolgozatokat visszaküldjük az osztályt
tanító tanárnak. Súlyosabb, az egész pontversenyt veszélyeztető
esetekben (pl. az feladatok megtárgyalása internetes fórumokon) az
érintett versenyzőket kizárjuk a versenyből. Az informatika megoldások tartalmi követelményei Az I-jelű programozási és az S-jelű
feladatok megoldását C, C++, Pascal, Delphi, Visual Basic vagy C#
nyelven kell elkészíteni. A fejlesztéshez bármilyen fejlesztőkörnyezet
(IDE) használható, azonban az értékelés mindenképpen a következőkkel
történik: [\(\displaystyle \bullet\)] C/C++: Dev-C++ 5.0 beta 9.2
(MinGW/GCC 3.4.2) vagy Visual C++ 2008 Express (választható), [\(\displaystyle \bullet\)] Pascal: FreePascal 2.2, [\(\displaystyle \bullet\)] Delphi: Turbo Delphi Explorer
2006, [\(\displaystyle \bullet\)] Visual Basic, C#: Visual Studio 2008
Express. Beküldés előtt tehát mindenképpen ellenőrizendő,
hogy a forráskód a fenti listában szereplő eszközzel is fordítható,
illetve helyesen működik-e. Csak olyan programokat értékelünk, amelyek
a fent megjelölt fordítók egyikével lefordíthatók, illetve
- számításos jellegű feladatoknál - a kiadott mintabemenetek
legalább felére hiba nélkül, rövid időn belül lefutnak, és megfelelő
formátumú, értelmes, de nem feltétlen helyes kimenetet adnak. Az I-jelű pontversenyben kitűzött alkalmazói
feladatok megoldásához a Microsoft Office 2003/2007 vagy az
OpenOffice.org 2.4/3.1 irodai szoftvercsomagok valamelyike
használható. A harmadik típusú feladatok jórészt szabadon
fölhasználható programok, esetleg kereskedelmi szoftverek időkorlátos
próbaváltozatához kapcsolódnak. Az S-jelű feladatokra adott megoldásokhoz
dokumentációt kell készíteni és a forráskódot kommentekkel kell
ellátni. A különálló dokumentációban a megoldás elvi menetének,
algoritmusának ismertetését várjuk, döntően három részre tagolva:
rövid áttekintés az algoritmusról; majd az algoritmus részletes
menete; végül egy rövid útmutató a kód értelmezéséhez, leírás a
megvalósítás sajátosságairól. A forráskód kommentezésének lényege, hogy
segítségével - a dokumentáció ismeretében - könnyen
megérthető legyen az egyes kódsorok, kódrészletek feladata, szerepe a
megoldás menetében. Ennek megfelelően az egyes osztályokat,
függvényeket, kisebb-nagyobb összefüggő kódrészleteket, a nehezebben
érthető technikai megoldásokat, illetve a fontosabb (globális és
lokális) változókat és típusokat kell mindenképp megjegyzéssel
ellátni. Az informatika megoldások formai követelményei Az informatika feladatok megoldásait kizárólag a
KöMaL honlapján, az elektronikus munkafüzetben lehet beküldeni,
illetve feltölteni. Amennyiben a megoldás több fájlból áll, úgy
egy, a fájlok mindegyikét és a dokumentációt is tartalmazó, a feladat
sorszámával egyező nevű mappát kell ZIP tömörítéssel becsomagolva
egyetlen fájlként beküldeni. Ügyeljünk arra, hogy a tömörített
állományokba futtatható fájlok (pl. a fejlesztéskor
létrejövő .exe állomány) ne kerüljenek. A programozási feladatoknál a forráskód első
soraiban megjegyzésként szerepeljen [\(\displaystyle \bullet\)] a feladat száma; [\(\displaystyle \bullet\)] a versenyző teljes neve
(jelzőszámmal) és osztálya; [\(\displaystyle \bullet\)] az iskola neve városnévvel
együtt; [\(\displaystyle \bullet\)] a versenyző e-mail címe; [\(\displaystyle \bullet\)] az alkalmazott fordítóprogram neve
és verziószáma. Szöveges dokumentumok (például dokumentáció) esetén
az adatok - a matematika és fizika feladatokhoz hasonlóan -
a fájl elején, táblázatkezelő feladatoknál pedig külön munkalapon
szerepeljenek, amelynek neve ADATOK legyen. Kérjük, hogy a programozási feladatoknál a program
be- és kimenete mindig a feladatban megadott módon valósuljon
meg. Erre azért van szükség, mert a beküldött programokat sokféle
tesztadatra lefuttatjuk, és ezt igyekszünk automatizálni. Az informatika feladatokkal kapcsolatos bárminemű
kérdéseket, esetleges reklamációkat az
címre várjuk. A dolgozatok beküldése postán A matematika és fizika dolgozatokat postán
küldhetik be, vagy felölthetik az internetes munkafüzet felületen. Az
informatika feladatok megoldását kizárólag az internetes munkafüzeten
keresztül küldhetik be. Megoldásokat e-mailben nem
fogadunk. Postai beküldés esetén a dolgozatokat a következő
címre várjuk: KöMaL feladatok, Budapest 112, Pf. 32. 1518 A matematika és a fizika feladatok egy borítékban
is beküldhetők. Kérjük, mindenki ügyeljen a helyes
címzésre. A rossz címre küldött dolgozatokat nem tudjuk
értékelni. A postán beküldött
megoldásokhoz kísérőjegyzéket kérünk a minta szerint, minden
borítékban egy külön papíron felsorolva az összes beküldött dolgozat
jelét és számát. A név, osztály és iskola feltétlenül szerepeljen a
kísérőjegyzéken! MINTA kísérőjegyzékhez: Kísérőjegyzék
A 2010. évi 6. számból a következő feladatokra
küldök megoldást: A megoldások elkészítése és beküldése az
Elektronikus Munkafüzetben Az elektronikus munkafüzet egy webes felület,
amellyel az otthon, előre elkészített dolgozatokat feltölthetik, de a
megoldás közvetlen beírására, szerkesztésére is lehetőséget
ad. Képletek szerkesztéséhez a KöMaL fórumban bevált
TeX rendszert használjuk. A munkafüzet használata esetén [\(\displaystyle \bullet\)] A megoldások módosíthatók,
átszerkeszthetők a beküldési határidőig. [\(\displaystyle \bullet\)] Ellenőrizhető, hogy a megoldások
épségben megérkeztek. [\(\displaystyle \bullet\)] A javító közvetlenül a megoldás
mellé írhatja rövid értékelését a megoldásról és a kapott
pontszámot. [\(\displaystyle \bullet\)] Versenyzőinket e-mailben értesítjük
a pontszámok változásairól. [\(\displaystyle \bullet\)] Rövid kérdés vagy üzenet küldhető a
javítónak, ő pedig ugyanitt válaszolhat. Az Elektronikus Munkafüzet használatához szükséges
jelszót a nevezési lap kitöltésekor küldjük el versenyzőinknek. Az elektronikus munkafüzet címe: https://www.komal.hu/munkafuzet Ha valaki hibát talál, vagy új bővítéseket szeretne
javasolni, küldjön e-mailt a címre, vagy
pedig írja meg a KöMaL fórum Internetes munkafüzet című
témájában. Segítségét előre is köszönjük. A beküldési határidő A beküldési határidő minden kategóriában a
lap megjelenését követő hónap 10. napja; munkaszüneti nap
esetén a következő munkanap. A határidő azt jelenti, hogy a
küldeményt legkésőbb a határidő napján 24 óráig kell postára
adni. (Kérjük, ellenőrizzék a postai bélyegző dátumát, mert későbbi
dátumot nem fogadunk el.) A határidő betartását szigorúan
ellenőrizni fogjuk. A határidő után a személyesen behozott
dolgozatokat sem fogadjuk el! Elektronikus beküldés esetén vegyék
figyelembe az Internet esetleges hibáit, ilyen okokra hivatkozva sem
fogadunk el késedelmes dolgozatokat. Értékelés A pontversenyek állását és versenyzőink részletes
eredményeit 2010. november végétől a honlapunkon folyamatosan
közöljük. A matematika, fizika és informatika feladatokkal kapcsolatos
kérdéseket, reklamációkat
a , ,
illetve címekre várjuk. Mind a matematika, mind a fizika versenyek
hivatalos végeredménye a 2011. szeptemberi számunkban jelenik
meg. A legeredményesebb versenyzők arcképét 2011. decemberi
számunkban közöljük. A legjobbak a MATFUND Középiskolai
Matematikai és Fizikai Alapítvány pályadíjait és tárgyjutalmakat
kapnak a 2011. évi KöMaL Ankét rendezvényén. A dicséretet nyertek okleveleit 2011 októberében
eljuttatjuk az iskolákba (a végzős diákokét lakáscímükre). Néhány megjegyzés A folyóirat elektronikus változatát havonta
frissítjük. A mindenkori pontszámokat (a legeredményesebb
versenyzők fényképeivel) rendszeresen közöljük. A lapban kitűzött
feladatok a kitűzés hónapjának 28. napjától hozzáférhetők a
honlapon. Javasoljuk, hogy beküldött dolgozataik másolatotát
őrizzék meg, hogy a lapban közölt megoldással össze tudják
hasonlítani. Ha a dolgozat esetleg elvész a postán, csak másolat
esetén tudjuk elfogadni a reklamációt. Szép, érdekes és nem közismert feladatokat
javasolhatnak kitűzésre. A javasolt feladatokat (megoldásokkal
együtt) a szerkesztőség címére küldjék el. A diákok elfogadott javaslatait év végén
beszámítjuk a különdíjért folyó versenybe. Szeretnénk, ha a kitűzött kérdések nem zárulnának
le véglegesen a beküldési határidővel, a közölt megoldással. Erre
teremt lehetőséget az internetes KöMaL-fórum. Bármely, a lapunkban
megjelent feladathoz, cikkhez kapcsolódó megjegyzést, általánosítást
szívesen látunk és alkalomadtán közöljük. Örömmel fogadunk feladatjavaslatokat, cikkeket,
szakköri munkáról szóló beszámolókat, közlésre alkalmas iskolai
pályamunkákat. Javaslataikat, közleményeiket elküldhetik postán, vagy
személyesen juttathatják el szerkesztőségünkbe. Kérjük, hogy a szerkesztőségnek szánt üzeneteket
a e-mail címre küldeni. Végezetül mindenkinek eredményes tanévet és sikeres
versenyzést kíván a Szerkesztőség a KöMaL 2010-2011-es tanévre kiírt pontversenyeire
Kiss 163 Róbert 9. évf. Győr, Révai M. Gimn. e-mail: robi@revai.hu
Kiss 163 Róbert 9. évf. Győr, Révai M. Gimn.
B. 4192., B. 4194., B. 4195., B. 4196.,
B. 4199. Összesen 5 dolgozat.